Atheist vs agnost over art. 23 GW

e.ouwehand1 e.ouwehand1 at CHELLO.NL
Mon Dec 5 12:35:57 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Henk Vreekamp heeft op maandag, 5 dec 2005 om 00:45 (Europe/Amsterdam)
het volgende geschreven:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> De rol van de staat is nadrukkelijk binnengeslopen door erkenning van
> openbaar naast bijzonder onderwijs,

andersom toch?
door afgedwongen financiering van het bijzonder onderwijs?

>  plus de evenredigheidsregel in financiering. De rol van de staat zal
> organisatorisch drastisch worden beperkt zodra de bijzondere
> instituties vervallen.

dAt lijkt mij ook.
nu nog kijken hoe het zal gaan met de subsidie van de SGP. en met de
rechtheid van de ruggen daar. ;)

>  Ik denk ook dat de historisch getoonde aandrift bij christen- en
> sociaaldemocraten om zich met de onderwijsinhoud te bemoeien mede is
> ingegeven door het bestaan van art. 23 GW zelf.

dAt nu lijkt me ook de zaak omdraaien. de kerk bemoeide zich eerder met
onderwijs dan er openbaar onderwijs was. toch?

>  Als een GW louter en alleen spreekt van algemeen onderwijs voor
> iedereen (het "openbaar" vervalt dan als historisch gebonden term) dan
> denk ik dat de bemoeienis welhaast automatisch zal afnemen.

kijk, henk v voorspelt een rozige dageraad in de toekomst. ;)

de sociaal democraten hechten vanouds aan (gelijke) rechten voor
iedereen, dus ook gelijk recht op onderwijs.

maar de ouders die willen dat hun kinderen met twee woorden leren
spreken willen een vinger in de pap houden.
kan je nagaan wat ouders allemaal in de pap willen houden om zich ervan
te vergewissen dat hun kinderen het enige ware geloof blijven aanhangen.

bert is bang dat de staat zich teveel zal bemoeien mat de inrichting
van het onderwijs. nou, dat doet de staat al heel lang, want bepaalt de
inhoud en moeilijkheidsgraad van de examens. en de staat (wij allen)
betaalt de rekening. en sanctioneert de diploma's. zonder welk geen
aardige baan later.
maar de staat luistert (nog) niet de onderwijzer voor het bord af. wat
technologisch allang mogelijk is.

gr elma