kabinet zet in op behoud van koopkracht voor 2006

Sat Aug 27 14:36:32 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Nou ja los, haaks op elkaar...

CDA-beleid is zijn kinderen gratis voorzieningen behalve kinderopvang, plus
extra inkomen voor de ouders, en partners ook zonder kinderen het
basisinkomen zoals nu al de uitbetaling van niet betaalde belasting, plus
gratis AOW enzovoort enzovoort.

D66-beleid zou moeten zijn wel voorzieningen voor kinderen inclusief
kinderopvang gratis, maar eigen verantwoordelijkheid van alleenstaanden en
samenwonende volwassenen wat betreft wel of niet en meer of minder werken,
en behalve een wegvallend belastingpercentage op inkomen geen extra inkomen
op kosten van anderen die ervoor moeten werken als vrijwillig niet of korter
wordt gewerkt.

De AOW is voor nooit werkenden met partner al gratis, nu wordt de zorg dat
de facto ook. De vrijheid het eigen leven in te richten, bijvoorbeeld dor
beiden als partner zelf te werken, wordt de facto ontnomen, want financieel
zwaar gestraft, door verlies van de duizenden euro's kostwinnersvoordelen,
en door de allerhoogste premies en belastingen te laten betalen.

In totaal lijdt de economie eronder, door lagere arbeidsparticipatie, hogere
belasting- en premietarieven, en door minder "lager"dienstverlenend werk dat
direct en indirect door hoogopgeleiden wordt gegenereerd als ze wel werken
en bijdragen. De kokstwinnersvoordelen zijn de facto alleen binnen bereik
voor hoogopgeleiden die veel verdienen per uur, en die overigens vaker met
andere hoger opgeleiden trouwen en dergelijke. De laagst betaalden en modaal
betaalden vallen buiten de boot.

Fritz