kabinet zet in op behoud van koopkracht voor 2006

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Sat Aug 27 15:10:30 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Mark Giebels wrote:
> ----- Original Message ----- From: "Henk Elegeert" <HmjE at Home.nl>

> Waarom primair vanuit de ouders denken Henk,

Heb ik jou nu ook al op het verkeerde been, Mark?  ;)

Ik verzet me juist tegen dat ouder-, lees gezinsdenken van het CDA.

Mij gaat het primair om het individu, ongeacht van welke leeftijd en
welke keuzen hij/zij maakt en met wie hij/zij hoe wil samen leven, of
helemaal niet, maar wel over zijn/haar inkomen kan blijven beschikken en
daar zelf mee te kunnen doen wat hij/zij wil.

Echter voor het krijgen ervan ben je -even voor het gemak- op man en
vrouw aangewezen. Die (twee) maken een keuze voor het krijgen van een
kind. Daarbij horen de consequenties voor het inkomen. Het nemen van
verantwoordelijkheid.

Reden waarom ik het nooit eens ben geweest met Meerdink die vond dat
inkomen via belasting (Wijntje) weer kon worden geint te gunste van het
(CDA)gezin.

 > als het om kinderen gaat?

Het gaat om beiden, Mark. Beiden moeten de kans hebben keuzen te maken.

 > Wat mij betreft hebben kinderen recht op de beste
> gezondheidszorg en het beste onderwijs, onafhankelijk van de rijkdom
> en financiele keuzes van hun ouders. En dus zou gezondheidszorg voor
> kinderen, net als onderwijs, gewoon gratis moeten zijn.

Dat ben ik dus niet met je eens voor wat de premie betreft, omdat je
daarmee juist alle verantwoordelijkheid weghaalt bij de ouders. Je haalt
het fundament weg onder hun keuzes.

Dat ontslaat natuurlijk ook niet de rol van de overheid te zorgen,
onafhankelijk van de rijkdom en financiele keuzes van hun ouders, voor
de beste gezondheidszorg en het beste onderwijs.

Tenaanzien van de gezondheiszorg heb ik een briefje gekregen van onze
kwakzalver dat het ziekenfonds en particulier zijn afgeschaft. De
consequenties daarvan, daar heeft ie het voortdurtend maar niet over.
Ok, laatik even trusten. :)

Bovendien, onderwijs is niet gratis. Er zijn ouders die geplaagd worden
door de overheid met tal van betalingen. Van der Hoeve wil nu weer
voorkomen dat er een leensysteem komt. Waarom? Waar bemoeid zij zich
mee? Waar bemoeid de overheid zich mee?

Daar heb ik het over, Mark. Dat type inmenging in het leven van de
burgers door de overheid.

Zitten ouders zo langzamerhand niet vollledig opgesloten in een web van
wet -en regelgeving en waarbij noch ouders, noch kinderen keuzes kunnen
maken?

> En zolang dat
> nog niet het geval s moeten kinderen maar een basisinkomen (of
> vouchers, of whatever) krijgen om e.e.a. te financieren.

Ook goed. Maar zij kiezen dan.

> Heeft niks met gezinsdenken te maken.

Het CDA denken heeft alles met gezin en gezag te maken en bovendien met
(hoewel niet openlijk) het afkeuren van andere (samen)eve(i)n(g)svormen.

Lees voor de aardigheid hun plannen met het jeugd -en jongerenbeleid er
eens op na.

Het hele stuk is doorspekt ermee.
‘De Gordiaanse jeugdknoop'
http://www.cda.nl/domains/cda/content/downloads/WI/De%20Gordiaanse%20jeugdknoop.QXD.pdf

Alle rechten zijn voorbehouden dus kan hier niets over de inhoud
plaatsen. Weer zo'n typische CDA truc. Ze willen wel aanzet geven tot
een debat ...... maar aanhalen van hun tekst, ho maar..

In de inleiding zien ze de jeugd als een ‘ongetemd’ probleem !!
Begint al gelijk lekker, niet?

Ze hebben het over een gordiaans knoop, maar ik zie 'em niet. Ik zie wel
  CDA politiek die niet mee ingecalculeerd is.

"Er moeten noodzakelijke doorbraken komen" !!!
Kijk, daar krijg je elke deur mee open.

Maar als je het stuk aandachtig leest, gaat het niet over of om de
jongeren maar om er greep op te krijgen en om een meer dan vervelende
infrastructuur. Het falen van overheden, het doen van onnozele
beschuldigingen in de richting van de hulpverlening/ers. Kortom: niet
echt een stuk van kwaliteit, maar bol van de politiek en het CDA sentiment.

Het verwijzen nar verantwoordelijkheden, maar niet hoe die worden
gedwarsboomd en ondermijnd. Met name door de wensen van het CDA zelf.

"not least wordt de samenleving met enige regelmaat opgeschrikt door
extreme gevallen van (zinloos) geweld door jongeren, en recent ook door
politiek of religieus geïnspireerd extremisme"
Hier kom ik t.z.t. nog op terug. Let maar op !!

> Alles met kansen bevorderen Echt D66 denken dus.

Wij verschillen hier niet echt van mening, lijkt me.

Henk Elegeert

Nou, een stukje van het geleuter dan:

"
In het rapport worden drie vragen behandeld
De eerste vraag is WIE er problemen heeft: gaat het om massale
verloedering of valt het bij nader inzien toch mee? De tweede vraag is
WAAROM die problemen er zijn. Op basis van het wie en het waarom kunnen
er uitspraken gedaan worden over de zeer concrete kwestie WAT er zou
moeten gebeuren.

De antwoorden op deze vragen geven aanleiding tot urgentie. Er is dus
een vraag die niet aan de orde is, en dat is het ‘wanneer’. Want het
antwoord daarop is: liever gisteren dan vandaag. De titel van het
rapport is De Gordiaanse jeugdknoop, omdat men in het jeugdbeleid,
ondanks alle pogingen tot verbetering die zowel in het verleden als
recent zijn ondernomen, nog steeds te maken heeft met een kluwen van
volledig met elkaar vervlochten en daardoor volledig vastzittende
kwesties. Die knoop moet worden doorgehakt, en wel zo snel mogelijk.
"