Brinkhorst: gasbaten niet voor koopkracht

Martijn Meijering mmeijeri at XS4ALL.NL
Wed Aug 17 23:09:31 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

>                                                  ^^^^^^^^^^
>  Wat is dat toch steeds voor religieus (excusez le mot, ik bedoel het na-
>  tuurlijk niet persoonlijk) 'geouwehoer' ?

Physica, mijn beste! Zowel olie als gas kun je gebruiken om
electriciteitscentrales te laten draaien. Uit gas kun je bovendien olie
maken (en vast ook omgekeerd). Dat brengt een heel directe koppeling met
zich mee. En los daarvan: alle prijzen in de hele wereldeconomie zijn aan
elkaar gekoppeld. Niet allemaal even sterk natuurlijk.

>  Dat doen ze dus al. Het gaat er juist om dat ze dat niet langer doen.
>  Dat ze eens gaan nadenken waar de liberale bijbel allemaal toe leidt.

Nou volgens de energiebedrijven dus wel. Vroeger was dat in elk geval zo.
Ik hoor graag van iemand die de details kent hoe het nu precies zit.

>  --> Politici verschuilen zich achter hun slechte cijfers voor natuurkunde
>      en wiskunde op de middelbare school. Dat is wat er aan de hand is.

Welnee Marc, wat hier aan de hand is, is dat jij geen bal van economie
hebt begrepen ;-) Koop eens een goed leerboek zou ik zeggen. Heb ik ook
gedaan, blijkt reuzemakkelijk te zijn. Genant makkelijk haast. Nog
makkelijker dan - zeg - lineaire algebra. Je begint je toch af te vragen
waarom die economen meer geld verdienen dan beta's...

>  Als men dit niet oplost, dan houdt onze maatschappij op te bestaan...

Ja, zonder een vervangende energiebron gaat het helemaal mis.