Brinkhorst: gasbaten niet voor koopkracht

Wed Aug 17 23:34:36 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Martijn Meijering <mmeijeri at XS4ALL.NL> daarop:
>Zowel olie als gas kun je gebruiken om electriciteitscentrales te laten
>draaien.

 Ongetwijfeld. Maar dat gebeurt niet - daar is die olie veel te duur voor
 terwijl gas nauwelijks iets kost.

>wat hier aan de hand is, is dat jij geen bal van economie hebt begrepen

 Economie bestaat in 't geheel niet. 't Is maar wat men er van maakt. In
 tegenstelling tot onze beleidmakers die de fysische achtergrond van het
 energie-concept niet aankunnen, had ik hoge cijfers voor economie. Het
 gaat erom dat men de quasi-logica daarvan doorziet: uit 'A' volgt na een
 rare cirkelredenering 'Non-A'. Terugkoppeling met demping dus. Geen won-
 der dat de werkelijkheid zich daaraan bij voorkeur onttrekt: terugkoppe-
 ling waarbij de zaak steeds meer uit de hand loopt.

 Over economie...
>Genant makkelijk haast. Nog makkelijker dan - zeg - lineaire algebra.

 Kijk, daar heb je het al. Vraag een econoom van 'lineaire algebra' is
 en hij heeft geen idee.

>zonder een vervangende energiebron gaat het helemaal mis.

 Een econoom zal daar nooit naar zoeken want dat is in strijd met z'n geloof.
 Die wacht totdat de markt de zaak zo goedkoop mogelijk oplost en bekommert
 zich niet over de maatschappelijke impact die dergelijk getreuzel voor
 mensen heeft.

 Ik vind Brinkhorst helemaal niet slecht hoor. Maar af en toe zegt hij
 doelbewust iets raars en dan gaat'ie zitten kijken of mensen dat doorheb-
 ben (neen dus). Ik doe dat hier ook wel eens (vanmorgen nog) en dan heeft
 ook 'niemand' dat door...   :-)