CVS is wel een ziekte

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Sat Aug 13 17:51:39 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Henk Elegeert wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

[ ... ]

> Nu nog even die motie-Vendrik opzoeken.

nog even verder zoeken ..... :)

http://www.steungroep.nl/gezondheidsraad.htm

"
Informatie n.a.v. het verschijnen van rapport over CVS van de
Gezondheidsraad op 25 januari 2005

laatste wijziging, 13 juni 2005

# Erkenning ME/CVS: Hoogervorst handhaaft mening: geen erkenning ME/CVS
(brief aan Kamer, 9 juni 2005, pdf-file)
# DUS: Oproep aan ME-pati�nten en familie/vrienden: Kom op 22 juni naar
Den Haag!
# Vervolgdebat over ME/CVS in Tweede Kamer gepland voor 22 juni

Voor wie ook wil reageren, zie de lijst email- en postadressen van
relevante politici

Nieuws van 26 april 2005 n.a.v. aanname motie Vendrik (GroenLinks) in
Tweede Kamer over erkenning ME/CVS:
# MINISTER DE GEUS MOET MISSTANDEN BIJ KEURING ME/CVS-PATI�NTEN
RECHTZETTEN (persbericht Steungroep)
# Brief De Geus aan UWV over ME/CVS bij keuringen (Ministerie SZW, 29
april 2005)
# Tekst vragenuurtje Tweede Kamer van 26 april 2005 n.a.v. uitzending
Zembla over herkeuringen (ongecorrigeerd stenogram)
# Tekst kamerdebat 19 april over Herkeuringen WAO (ongecorrigeerd stenogram)
# Kamermeerderheid fluit Hoogervorst terug over ME/CVS (website GroenLinks)
# Kamer: ME wel ziekte bij WAO-keuring (Teletekst)
# Kamer: ME geldt ook bij WAO-keuring (NRC Handelsblad)
# Kamer: vermoeidheidsziekte geldt ook bij WAO-keuring (Telegraaf)
# ME geldt ook bij WAO-keuring (Nederlands Dagblad)
# Kamer: ME wel ziekte bij WAO-keuring (Nu.nl)
# ME toch erkend bij wao-keuring (Algemeen Dagblad)
# Chronische vermoeidheid erkend als ziekte (Nieuws.nl)
# CVS/ME geldt ook bij WAO-keuring (Spits)
# Kamer wil ME officieel erkennen als ziekte (Wereldomroep)
# Chronische vermoeidheid erkend als ziekte (Trouw)
# Vermoeidheidsziekte geldt bij WAO-keuring (Trouw)
# Kamer erkent offici�le status ME bij keuring; Vermoeidheidsziekte
geldt ook voor WAO (Prov. Zeeuwse Courant)
# Kamer erkent ME als ziekte (BN de Stem)
# Kamer erkent ME als ziekte bij wao (Brabants Dagblad)
# Keuring: vermoeidheidsziekte wordt erkend (De Gelderlander)
# Kamer erkent ME als ziekte (SDU overheidsinformatie)
# Kamer: ME geldt ook bij WAO-keuring; Tweede Kamer fluit Hoogervorst
terug (Zibb.nl)
# Kamer: Chronische vermoeidheid wel reden WAO; (Reformatorisch Dagblad)
# Erkenning van ziekte ME bij keuring WAO (Haagsche Courant)
# De Geus: Motie vermoeidheidsziekte overbodig (Reformatorisch Dagblad,
29 april 2005)
# Chronische vermoeidheid toch een ziekte (Psy, 2 mei 2005)

# Persbericht Gezondheidsraad (25 januari 2005)
# Volledige rapport Gezondheidsraad (pdf bestand; Nederlandstalige versie)
# Volledige rapport Gezondheidsraad (pdf bestand; Engelstalige versie)
# Samenvatting rapport Gezondheidsraad
# Gezondheidsraad trekt advies van de erkenning van de ziekte ME in
(AVRO radio, 14 februari 2005)
# Onjuist persbericht over CVS-advies Gezondheidsraad (persbericht
Gezondheidsraad, 14 februari 2005)

Persbericht Steungroep n.a.v. het verschijnen van rapport
Gezondheidsraad, 26 januari 2005:
# ERKENNING ME/CVS BELANGRIJK, MAAR ER MOET NOG VEEL GEBEUREN

Achtergrondinformatie:
# Notitie Steungroep over Cognitieve gedragstherapie bij ME/CVS

Berichtgeving n.a.v. kamerdebat over ME/CVS (5 april 2005):
# Verslag kameroverleg van 5 april 2005
# Kamer wil erkenning ziekte ME (Telegraaf, 5 april 2005)
# Hoogervorst kan Kamer niet overtuigen van mening over ME (Nieuws.nl, 5
april 2005)
# Kamer steggelt met Hoogervorst over ME (Telegraaf, 6 april 2005)
# Hoogervorst: ME geen ziekte (Volkskrant, 6 april 2005)
# Kamer valt Hoogervorst fel aan over 'ziekte' ME (Trouw, 6 april 2005)
# Hoogervorst botst met Kamer over vermoeidheidsziekte (Algemeen
Dagblad, 6 april 2005)
# Minister wil ME niet erkennen (Nederlands Dagblad, 6 april 2005)
# Politiek steggelt over vermoeidheidsziekte (Reformatorisch Dagblad, 6
april 2005)
# Gesteggel in Kamer over definitie ME (Spits, 6 april 2005)
# Kamer wil ME als ziekte aanmerken (NRC, 6 april 2005)
# Kamer: ME is ziekte, geen aandoening (Het Parool, 6 april 2005)
# Minister blijft ME niet zien als ziekte (BN de Stem, 6 april 2005)
# Kritiek Kamer op ME-standpunt Hoogervorst (Zibb.nl, 6 april 2005)

4 februari 2005: Hoogervorst weigert ME/CVS te erkennen
# Hoogervorst: 'Chronische vermoeidheid is geen aandoening' (Ministerie
VWS, 4 februari 2005)
# Brief Hoogervorst aan Tweede Kamer met zijn standpunt op het advies
�Het chronische-vermoeidheidssyndroom� van de Gezondheidsraad
(Ministerie VWS, 4 februari 2005, pdf-file)
# Voorlopige reactie Steungroep
# Voorzitter Steungroep: Waarom minister er naast zit over ME (Noord
Hollands Dagblad, 22 februari 2005)
# Brief Steungroep aan kamerleden Tweede Kamer (23 februari 2005,
wordbestand)
# Reactie voorzitter Steungroep op radio 2 (VARA ontbijtradio,
geluidsfragment)
# Tekst kamerdebat over erkenning van ME uit 1994 (handelingen Tweede
Kamer, 7-12-1994)
# ME in 1995 nogmaals door regering erkend (handelingen Tweede Kamer,
14-2-1995)

Selectie nieuws 4 februari 2005:
# Kamer wil debat over erkenning ME (Nieuws.nl)
# Kamer moet erkenning CVS/ME afdwingen (website SP)
# Kamer verbolgen over weigering Hoogervorst (Telegraaf)
# Kamer vindt dat ME wel aandoening is (Leeuwarder Courant)
# Kamer verbolgen over weigering Hoogervorst (Limburger en Limburgs Dagblad)
# Hoogervorst: chronische vermoeidheid is geen aandoening (website
ministerie VWS)
# Hoogervorst wil CVS niet erkennen als aandoening (Trouw)
# Borst: 'Vermoeidheidssyndroom bestaat echt en maakt mensen ernstig
ziek' (Trouw)
# 'Erkenning van abnormale moeheid is gevaarlijk' (Trouw)
# Patient is zelf de beste deskundige (Trouw)
# Kabinet: ME geen serieuze ziekte (Algemeen Dagblad)
# 'Kabinet wil vermoeidheidsziekte niet erkennen' (Telegraaf)
# Vermoeidheid toch niet als een ziekte erkend (Volkskrant)
# Minister erkent ME niet als ziekte (NRC Handelsblad)
# Kabinet: ME geen echte ziekte (Reformatorisch Dagblad)
# 'Kabinet wil vermoeidheidsziekte niet erkennen' (Spits)
# 'Kabinet erkent ME niet' (Parool)
# Kamer verbolgen over weigering Hoogervorst (Metro)
# 'ME is wel degelijk een ernstige ziekte' (Nieuws.nl)
# Hoogervorst: no official recognition of M.E. (Expatica, engelstalig)

Selectie nieuws 5 februari 2005:
# 'De strijd is nog maar net begonnen' (Algemeen Dagblad, met interview
voorzitter Steungroep)
# Hoogervorst hoopt dat ME net als RSI vanzelf verdwijnt (Volkskrant)
# Kamer verbolgen over weigering Hoogervorst (Trouw)
# Hoogervorst zit ernaast met ME (Trouw, ingezonden brief)
# Kamer kraakt ME-besluit Hoogervorst (Telegraaf)
# Kamer vindt ME wel degelijk een ziekte (Haagse Courant)
# 'Chronisch moe is nog niet ziek' (Gelderlander)
# Kamer vindt dat ME wel aandoening is (Leeuwarder Courant)
# �Ik voel me niet meer schuldig over mijn vermoeidheid� (Brabants Dagblad)
# Kamer vindt ME w�l een ziekte (Zeeuwse Courant)
# Kamer oneens met kabinetsbesluit ME (NOS teletekst)
# PvdA achter debat met Hoogervorst over CVS (Nieuws.nl)

Selectie nieuws 7 februari 2005:
# Doodmoe (Volkskrant)
# Chronische vermoeidheid: Polarisatie Hoogervorst helpt niet (Trouw)
# Vermoeidheidssyndroom (Haarlems Dagblad)
# ME (Tubantia)
# Hoogervorst te kort door de bocht over RSI (Persbericht
RSI-pati�ntenvereniging nav opmerking Hoogervorst in dagblad Trouw dat
RSI een modeziekte is gebleken)

Selectie nieuws 8 februari 2005:
# ME (Algemeen Dagblad, ingezonden brief)
# "ME is een ziekte die meer onderzoek behoeft" (Telegraaf, ingezonden
brieven)
# Altijd moe (Trouw, ingezonden brief)

Selectie nieuws 9 februari 2005:
# Chronisch vermoeiden zijn doodnormaal (Algemeen Dagblad)
# Knokken tegen de moeheid en tegen het onbegrip (Brabants Dagblad)

Selectie nieuws vanaf 10 februari 2005:
# ME voelt hondsmiserabel (Volkskrant, ingezonden brieven)
# Zo moe van zoeken naar erkenning (Volkskrant)
# ME verdwijnt als we erover ophouden (Trouw)
# 'Gedragstherapie wordt hier overgewaardeerd' (Friesch Dagblad)
# Judy Hooymeyer strijdt voor erkenning vermoeidheidsziekte (Zeeuwse
Courant)
# Vermoeid (HP de Tijd)
# ME-pati�nte Linda: ik ben geen aanstelster (Limburgs Dagblad)
# ME/CVS en WAO in 1995 (WAO-caf�)
# Vragen rond CVS (WAO-caf�)
# Reactie op Mednet
# 'CVS beter aan te pakken als het wordt benoemd' (FNV E-magazine)
# ME geen hysterie (Trouw)
# Jong & uitgeput (De Gelderlander)
# Chronisch vermoeidheidssyndroom blijft omstreden (Psy, 18 februari 2005)
# Psychisch (Intermediair, 10 februari 2005)
# 'Minister Hoogervorst is arrogant' (Opzij, 3 maart 2005)
# Het verhaal van Chantal Hoogeveen (15) over haar leven als ME-pati�nt
(NRC, 26 februari 2005)

Reacties politiek:
# Kamervragen PvdA (ingediend 28 januari 2005)
# Antwoorden kamervragen PvdA (1 maart 2005)
# Aanvullende Kamervragen SP (ingediend 2 februari 2005)
# Antwoorden Kamervragen SP (23 februari 2005)
# Tekst ingediende motie over keuringspraktijk bij ME/CVS (19 april 2005)
# Tekst ingediende motie over keuringspraktijk bij "zachte" diagnosen en
dubbele keuringen (19 april 2005)

Reacties pati�nten:
# Persbericht van een ME-pati�nt: ME geen kwestie van passiviteit

Selectie reacties in pers (25 januari 2005):
# Vermoeidheidssyndroom is een echte ziekte (Telegraaf)
# Raad erkent chronische vermoeidheid als ziekte (Volkskrant)
# 'Chronische vermoeidheid is een ziekte' (Trouw)
# Vermoeidheidssyndroom erkend als echte ziekte (NRC Handelsblad)
# ME is toch een echte ziekte (Het Parool)
# Vermoeidheidssyndroom erkent als echte ziekte (Spits)
# Vermoeidheidssyndroom erkent als echte ziekte (Metro)
# Eindelijk erkenning voor ME (Vereniging van Arbeidsongeschikten)
# Chronische vermoeidheid is ziekte (website NOS)
# Chronische vermoeidheid is ziekte; (NOS Teletekst)
# Vermoeidheidssyndroom ME is ziekte (RTL-nieuws)
# ME is een ernstige invaliderende ziekte (Planet Internet)
# Eindelijk erkenning voor ME (Landelijke Vereniging Arbeidsongeschikten)
# Gezondheidsraad noemt CVS (ook wel ME geheten) een ernstig
invaliderende aandoening (LHOV)
# Gezondheidsraad erkent vermoeidheidssyndroom (Mednet)

Selectie reacties in pers (26 januari 2005):
# Chronische vermoeidheid erkend als ziekte (Volkskrant)
# 'Chronische vermoeidheid is echte ziekte' (Trouw)
# Arbo-arts hoeft keuring CVS-pati�nt niet te wijzigen (Trouw)
# Hoe de pati�ntenbeweging genezing soms in de weg staat (Trouw)
# 'Stop ruzie over chronische moeheid' (Trouw)
# Patienten blij met erkenning van ME (Telegraaf)
# Vermoeidheidssyndroom erkend (Algemeen Dagblad)
# Gezondheidsraad: vermoeidheidssyndroom is serieuze ziekte (Nederlands
Dagblad)
# Erkenning voor ME-pati�nt (Spits)
# Ga eens lekker stappen, kreeg ik te horen (Dagblad van het Noorden
waarin o.a. de voorzitter van de Steungroep aan het woord komt)
# Maximaal een halfuur naar de jv (Reformatorisch Dagblad)

Selectie reacties in pers (27 januari 2005):
# Erkenning ME belangrijk; Positie pati�nten onderbelicht in advies
Gezondheidsraad (Ref. Dagblad)
# Begin van eind (Brabants Dagblad)
# Het chronische-vermoeidheidssyndroom (Nederlandse Assitenten Site)

Reacties in pers (28 januari 2005):
# Rust roest (Trouw)
NB: Ons is geen pati�ntenorganisatie bekend die opgeroepen heeft een
bepaalde therapie te boycotten

Reacties in pers (29 januari 2005):
# Sta op en loop (NRC Handelsblad)
NB: In dit artikel worden uitspraken aan de Steungroep c.q. onze website
toegeschreven, die wij niet gemaakt hebben. De NRC heeft dit in de krant
van 5 februari met een offici�le rectificatie rechtgezet.

Reacties pers (1 februari 2005):
# Altijd moe? Toch is werken het gezondst (Trouw)
# Rapport is geen therapie (NRC Handelsblad)

Reacties pers (2 februari 2005):
# Altijd moe (Trouw, ingezonden brieven)

Reacties pers (3 februari 2005):
# "Erkenning ME een wassen neus" (Telegraaf, ingezonden brieven)

Overig:
# Persbericht ME/CVS Stichting
# Reacties Jongerenforum Fok
"

BTW: elk onderwerp bij een # bevat een link.

Zie dus:
http://www.steungroep.nl/gezondheidsraad.htm

Henk Elegeert