Op de site van D66: Meer vrijheid voor de uitzendbranche. Aldus Bert Bakker

Ger gmw.arts at HOME.NL
Wed Aug 3 10:48:06 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Precies Mark.
We moeten goedkoper worden roept ASO zonder er bij na te denken dat we niet
goedkoper kunnen worden.
Indien we minder moeten gaan verdienen, procentsgewijs, zullen alle prijzen
mee omlaag moeten.
Dat geld dan dus ook voor de brandstoffen, waaronder de aardgas, de huren en
alle andere vaste lasten. De prijzen in de winkels zouden misschien wel een
beetje kunnen zakken indien we minder zouden verdienen maar dat is maar
marginaal.
De enige wijze waarop alle prijzen omlaag zouden kunnen is de het drastisch
verlagen van de acciojnzen van de overheid. Echter daar hoor ik Zalm niet
over, en ook D66 niet. Elke liter benzine levert de staat ongeveer 91 centen
op dus het is de staat zelf die het zo duur maakt waardoor mensen een
behoorlijk loon nodig hebben om te kunnen leven en werken. Zo hebben ze de
grijze kentekens voor particulieren afgeschaft. Niet om het betaalbaar te
houden voor mensen maar om meer te graaien. Kijk eens naar de accijnzen op
de tabak, drank en dergelijke. Allemaal onder het mom van ontmoedigen, me
hoela ja, meer te graaien.
Ik woon hier minder dan 500 metervan de Duitse grens en als ik zie wat er
net over de grens bij het tankstation staat zijn het allemaal gele
kentekens. Als je kijkt wat er bij de Duitse Lidl en andere winkels staat is
het voor 3/4 Nederlanders.
Aso roept dat onze prijzen omlaag moeten door minder dure arbeidskosten maar
schroeft zelf de prijzen weer op. Mochten ze een bedrijf runnen dan waren ze
allang failliet geweest. Je kan het vergelijken met een winkelier die het
niet redt omdat zijn prijzen in zijn winkel te hoog zijn en de klanten
voorbij lopen. Zijn oplossing is (ASO-gewijs) de prijzen op te schroeven.
Hij vraagt zich niet af wat het meeste oplevert. Eén artikel verkopen met
bijvoorbeeld 5 euro winst of 10 artikels met 1 euro winst erop.
Wat Bert Bakker schrijft over het vrijer maken van de uitzendbureau's
bijvoorbeeld. Indien dat gebeurt heeft dat als resultaat dat heel veel
bedrijven veel meer gebruik maken van uitzendkrachten. Ze hoeven zich,
volgens zijn droom, niet meer aan de CAO van de branche of het bedrijf te
houden en wordt het dus minimumloon. Kat in het bakkie voor het inlenend
bedrijf dus meer uitzendkrachten erin en vaste krachten eruit, die worden te
duur.
Hier in de buurt van Venlo is het al te zien en gebeurt het al in de
logistiek. Stel jezelf eens voor wat voor gevolg dat heeft als dat op
grotere schaal gebeurt. Mensen kunnen hun langdurige verplichtingen zoals
hypotheken niet meer aan. Meer mensen worden afhankelijk van huursubsidie en
andere zaken.
Tegelijk zegt dezelfde regering dat we de zorg en dergelijk duurder moeten
maken.

Een regering hoort eigenlijk te trachten de economie te stimulieren. Dit
kabinet zou dat doen door zo snel mogelijk te vertrekken.

Ger