Vanavond in Zembla

Ger gmw.arts at HOME.NL
Sun Apr 24 18:06:03 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Mee eens.

> Nou, ik neem het die arts niet kwalijk, maar vind wel dat de UWV-directie
> daarmee onrecht wordt aangedaan. Wat niet wegneemt dat het UWV naar mijn
> mening vernietigd dient te worden.

Mag ik die bom gooien als het zo ver is? :))))

Er

> Niemand 100% af te keuren toch? Tenzij het echt niet anders kan? Maar
> tussen de officiele instructie en de feitelijke druk zal wel verschil
> zijn.

Men moet zich zeer zwaar verantwoorden indien het toch moet gebeuren. Ik heb
dat rechtstreeks van een keuringarts, ze was naarstig op zoek naar
argumeneten on het te kunnen verantwoorden. Of er sancties op staan weet ik
niet, maar dat zou al te gortig zijn.

> Nou, dat hangt van de omstandigheden af. Ook rot natuurlijk. Maar
> vergelijk het nu eens met een makkelijker geval. Iemand met een inkomen
> van 3000 per maand wordt arbeidsongeschikt. Twee jaar later worden al zijn
> collega's ontslagen omdat het bedrijf failliet gaat. Daarna wordt hij 50%
> geschikt, hij kan zijn oude werk gewoon weer doen, maar alleen voor 2,5
> dagen per week. Maar dat werk is er natuurlijk niet meer. Is het dan niet
> terecht dat hij er net als zijn vroegere collega's op achteruit gaat?

Nee, niet helemaal, dat zou zo zijn ondien hij gelijke kansen zou hebben,
hij wordt echter bij geen enkele werkgever nog aangenomen. Teveel risico
luidt het dan.

> Nou ja, afgezien van de eer, degenen die er destijds ten onrechte
> ingestroomd zijn moeten er toch ook echt uit? Niet ten koste van degenen
> die er wel terecht inzitten, dat spreekt.

Je zou mensen de kost moeten geven die er tegen hun wil zijn ingeduwd en nu
met de gebakken peren zitten.

> Met steun van de SER toch? En afschaffen van overbodige regels lijkt me
> een goede zaak omdat ze de loonkosten onnodig verhogen en dus tot
> werkloosheid leiden.

Maar waarschijnlijk het ziekteverzuim en de instroom richting de WAO
verhogen, alleen bestaat die zo goed als niet meer.

> En dat kost klauwen met geld. Geld dat ik liever zou steken in subsidieren
> van loonkosten en het dus echt creeren van kansen.

Helemaal met je eens.

> Wat mij betreft gaat het systeem radicaal op de schop.

Ik heb pas nog iemand geholpen die vanaf 18 november vorig jaar op haar geld
zat te wachten. 2 Weken geleden kwam er een eerste voorschotje.

> Ik begrijp wat je bedoelt, maar vind dat je met dat soort vergelijkingen
> wel heel voorzichtig moet zijn omdat het een redelijke discussie in de weg
> staat. Ik moest ook wel lachen om die "totalen Grieg", maar toch.

Vandaar dat ik het voorzichtig zeg, erger is dat de artsen van het UWV het
zo gaan voelen.

Ger