Prijsstijging door de euro

Bart Meerdink bm_web at XS4ALL.NL
Wed Apr 20 10:14:00 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ger wrote:

> Fijn hoor, al die artikeltjes, je kan beter in de winkel gaan kijken en
> vergelijken. Waarom zouden al die nederlandse kopers zo massaal naar
> Duitslang gaan denk je? Omdat ze die artikeltjes misschien niet gelezen
> hebben?

Ger,

Het belangrijkste is dat je wat te klagen hebt en dat je de schuld kunt
geven aan wie je dat het beste uitkomt. Of het ook allemaal klopt is
minder relevant. Zie artikel hieronder (en www.gfk.nl is ook aardig).

Zelfs bij AH kun je (met enige moeite) goedkoop winkelen, als je op
prijzen en aanbiedingen let. En wie daar niet op let, nou die heeft
blijkbaar geld genoeg.

Wat het winkelen in Duitsland betreft, andersom komt ook veel voor. Er
zijn verschillen in assortiment en prijzen en wat je ver haalt is
lekker. Ik heb de indruk dat veel non-food (bijv. electronica) in
Duitsland goedkoper is. Maar het is ook een veel grotere markt.

Bart Meerdink

http://www.planet.nl/planet/show/id=67782/contentid=496225 verwijst naar

http://www.volkskrant.nl/economie/1091511358492.html

Gepubliceerd   |  woensdag 4 augustus 2004.   Gewijzigd | woensdag 4
augustus  02:24 uur.

Nederlandse supermarkten goedkoper dan Duitse
Van onze verslaggever Pieter Klok

AMSTERDAM - Nederlandse supermarkten zijn door de prijzenslag de
goedkoopste van Noordwest-Europa. Een mandje A-merkproducten bij Albert
Heijn is iets goedkoper dan hetzelfde mandje bij de Duitse evenknie
Real. Zelfs de Aldi is in Nederland iets goedkoper dan in Duitsland.

Dit blijkt uit onderzoek van adviesbureau OC en C Strategy Consultants.
Duitse supermarkten zijn van oudsher de goedkoopste van Europa omdat de
discountsupermarkten Aldi en Lidl een groot marktaandeel hebben (40
procent). Hierdoor is de consument erg prijsbewust.

De Nederlandse supermarkten hebben een inhaalslag gemaakt door de
prijzenslag, die marktleider Albert Heijn vorig najaar ontketende.
Nederland is daardoor iets goedkoper dan Duitsland en beduidend
goedkoper dan België en Frankrijk.

A-merken zijn in Nederland bijvoorbeeld 3 procent goedkoper dan in de
Franse hypermarchés. 'Dat is opmerkelijk', zegt Bas Keibek van OC en C,
'want deze reuzewinkels aan de stadsranden hebben door hun schaal en
goedkope locatie aanzienlijk lagere kosten dan de Nederlandse supermarkten.'

Het prijsverschil met België is nog groter. Albert Heijn en Dirk van den
Broek zijn 10 procent goedkoper dan vergelijkbare Belgische ketens
Delhaize en Colruyt. Het gevolg is dat Belgische supermarktketens
aanmerkelijk winstgevender zijn dan de Nederlandse. De verschillen zijn
het grootst bij een fles Cola. Die kost 1,42 euro bij Delhaize, en bij
Albert Heijn 0,95 euro.

Het gevolg is dat de winstmarge van Delhaize aanmerkelijk hoger is dan
die van Albert Heijn. De Belgische keten steekt 5 procent van de omzet
als winst in zijn zak. Albert Heijn haalde in 2003 een winstmarge van
3,6 procent. Door de prijsverlaging die AH heeft doorgevoerd zal dat
percentage in 2004 waarschijnlijk lager zijn.