Prijsstijging door de euro

Martijn Meijering mmeijeri at XS4ALL.NL
Tue Apr 19 20:54:11 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

>  Da's niet mijn competentie, lijkt me. Is er een econoom in de zaal ?
>
>  Mogelijk iets als dit...? Er gaat geld naar het buitenland. Er is hier
>  dus minder geld. Mensen gaan er in hun inkomen op achteruit en kunnen
>  dus minder kopen. Equivalente: de prijzen schieten omhoog.

Volgens mij is het omgekeerd. Geld gaat weg naar het buitenland, zodat er
hier minder van is en het dus relatief meer waard wordt, m.a.w. prijzen
dalen. Buitenlandse investeringen nemen toe, binnenlandse investering
nemen af, dus binnenlandse vraag daalt en prijzen dalen. Misschien gaat
jouw redenering op voor de koopkracht. En die is natuurlijk ook
belangrijker.

Maar ik heb er ook geen verstand van, dus ik wacht vol spanning op het
antwoord van de experts. Ik hoop trouwens dat we die in de zaal hebben. Zo
niet, moeten we misschien wat meer economen als leden werven...

Tja, de woningmarkt. Ook al zo'n drama.