Prijsstijging door de euro

Ger gmw.arts at HOME.NL
Tue Apr 19 20:49:32 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Ger, in een woord: onbegrijpelijk. Hoe kan dit in vredesnaam? Waarom staat
> er geen ondernemer op die in Nederland een goedkopere supermarkt opricht?
> Wie het weet, mag het zeggen. Weet je toevallig hoe de prijsontwikkeling
> in de Duitse supermarkt is geweest?

De prijzen in Duitsland hebben gewoon de inflatie gevolgd.
Dat heeft dus ook met de invoering van de Euro te maken. Oa. het gemak van
het omrekenen, de Euro was tenslotte exact 2 mark. Er is in Nederland gewoon
onzettend misbruik van gemaakt. Onder aanvoering van de staat die het
voorbeeld gaf en alles naar boven ging afronden. En ja, de accijnzen hier
he, allemaal onder het mom van het voorkomen van misbruik.
Vorige week weer het voorstel om het bier met 2 centen te verhogen.
Zogenaamd voor de 6 glazen die de jeugd per week drinkt. In de horeca (cafe)
wordt dat meteen weer een stuiver erbij. Gewoon graaien vanuit den Haag en
de ondernemers volgen het voorbeeld wel op. Ze moeten ook wel met de
belastingen en de premies hier. Eind dit jaar zo'n miljard over in de pot
voor de WW en de WAO, erop bezuinigen en ivm de invoering van de WIA wil het
kabinet de premies juist verhogen. Dat ipv verlagen zoals in 1999 al is
voorgesteld.
En dan vervolgens roepen dat we goedkoper moeten worden om te concurreren.

> Wat doet jou nou denken dat een en ander met de euro te maken heeft? Ik
> zou juist verwachten dat de consumenten nu beter prijzen kunnen
> vergelijken dan voorheen. En blijkens jouw verhaal doen ze dat ook. Hoe
> komen Nederlandse supermarkten hier mee weg? Duitse erbeidskrachten zijn
> toch zeker niet goedkoper dan Nederlandse?

Nee hoor, die zijn niks goedkoper.
De benzine gaat ook goed en de Duitsers komen nu nog wel diesel tanken. Maar
 er gaan geluiden op dat die hier ook omhoog moeten anders mag men niet meer
bouwen. Geeft niks hoor, tanken we dat ook wel in Duitsland.
Prijzen vergelijken beter nu? Hoezo, met een Duitse Mark die gemiddeld aan
1,10 stond was dat niet zo moeilijk toch. De Duitsers kwamen graag naar hier
en betaalde 1 op 1, en met veel liefde, dan waren we nog veel goedkoper, wat
nu andersom is.
Mijn schoonfamilie woont overigens tegen de Belse grens aan en daar gaat het
niet anders. Er gaan er zelfs steeds meer daar wonen. Al is het maar voor de
belachelijke lage prijzen van de huizen. Ik heb kenissen die hier in de
buurt wilde kopen, de prijzen in Limburg zijn nog een klein beetje te doen.
Met hetzelfde geld wat hier 2 onder een kap koste hebben ze nu in Belgie een
vrijstaande villa gekocht.

Zo zijn de Duitse woningen allemaal veel duurder gebouwd, helemaal
onderkelderd en dergelijke. Vroeger waren die ook allemaal stukken duurder
dan bij ons. Nu gaan er veel Nederlanders net over de grens wonen.

Kortom, ik zeg het anderhalf jaar hier op de list. Dit kabinet is Nederland
aan het kapot maken. We willen zo graag het braafste jongetje van de klas
zijn toch. En de landen om ons heen maar lachen.

Maar zie het maar zo, ze komen nog een keer op rasse schreden erop terug.
Wel erg sneu voor al die mensen waar het dan te laat voor is.
Als straks al die WAO-ers en WW-ers welke te oud zijn en niet meer aan de
bak komen hun huisjes moeten gaan verkopen gaan de prijzen er van wel
zakken, zoveel gaan er vrij komen straks. Jammer voor degene die dan nog een
huis hebben met een veel te hoge hypotheek.

Ger