Prijsstijging door de euro

Tue Apr 19 20:37:10 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Martijn Meijering <mmeijeri at XS4ALL.NL>:
>Als ik je goed begrijp, bedoel je dat de grote investeringen die momenteel
>in Oost-Europa plaatsvinden met o.a. Nederlands geld hier in Nederland tot
>prijsstijgingen leiden? Kun je toelichten hoe dat werkt?

 Da's niet mijn competentie, lijkt me. Is er een econoom in de zaal ?

 Mogelijk iets als dit...? Er gaat geld naar het buitenland. Er is hier
 dus minder geld. Mensen gaan er in hun inkomen op achteruit en kunnen
 dus minder kopen. Equivalente: de prijzen schieten omhoog.

 Wat het voorbeeld betreft (woningcorporaties bouwen niet in Nederland
 maar elders) is het nog eens extra droevig: er wordt hier minder ge-
 bouwd dus de woningen worden duurder, dus mensen hebben minder te be-
 steden terwijl het geld dus ook al eens naar elders verkast.