ASO schaft huidige AOW af

Martijn Meijering mmeijeri at XS4ALL.NL
Tue Apr 19 20:20:10 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Ik weet toevallig niks van belastingen, Martijn, en begrijp dat je de
> distributieregel van Zipf e.a. gebruikt voor een bewering over
> belastingen.

Heheheh, ik weet ook niet zoveel van belastingen hoor. Die regel van Zipf
heb ik heel vaag wel eens van gehoord, maar je kunt me daar van alles over
wijs maken.

> Zo aan mijn water voel ik dat je ongelijk hebt. Het statistisch jaarboek
> kan ik even niet vinden, maar als je de bedrijfsbelastingen van het totaal
> aftrekt dan zal het aandeel van de rijken in de persoonlijke belastingen
> beslist niet hoger zijn dan hun demografische ratio. Het is een van de
> niet-weerlegde klachten van links dat de lage en middeninkomens juist een
> "onevenredig" aandeel hebben in de belastingbetaling.

Dit had ik nog nooit gehoord. Heb je hier meer info over?

> Aardig om even te checken: betaalt 80% van de bevolking 90% van de
> persoonlijke belastingen (IB, LB, OZB etc)?

Ik heb ook even zitten zoeken op de sites van het ministerie van financien
en het CBS (statline), maar helaas zonder resultaat. Gezien de recente
berichten in de media heb ik maar niet eens geprobeerd de belastingdienst
te bellen. Dus, is er een econoom in de zaal die het antwoord weet?

Maar hoe dan ook, het gaat hier alleen om een basisinkomen voor de
absolute minima, want voor de overigen valt het weg tegen hogere
belasting. En die minima krijgen nu bijstand, en blijkbaar kunnen we dat
wel betalen. Als we ze nu ook nog aan een baan kunnen helpen, drukt dat de
kosten toch alleen maar?

Maar goed, ik zou zeggen: lees die link van Mark Giebels. Sla er een
leerboek economie op na. Dit zijn serieuze voorstellen, niet zo maar een
gedachtenspinsel van ondergetekende.