ASO schaft huidige AOW af

Martijn Meijering mmeijeri at XS4ALL.NL
Tue Apr 19 20:37:37 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

[allerlei snips]

> Je wil een belastingpardijsje laten ontstaan, en dat met de EU?

Inderdaad een belastingparadijsje, maar alleen voor de absolute minima.
Met nog eens een extra steuntje in de rug in de vorm van het basisinkomen.
Nu krijgen ze een uitkering (die overigens ook door de rest van de
bevolking wordt opgebracht), waarop gekort wordt als ze werken. En voor de
meesten is het minimumloon een te hoge horde om te nemen. Denk je eens in
Ger, we helpen alle bijstandstrekkers aan een baan. Een generatie of meer
is opgegroeid met het idee dat werkloosheid onvermijdelijk is en daaraan
kunnen we een einde maken. Geld en werk voor de armen, daar kun jij toch
niet tegen zijn?

> Oke meeopbrengen en wie betaald de rest?

De werkgever betaalt mee in de vorm van belasting over zijn winst. Wie
meer dan het minimumloon verdient, betaalt netto mee aan de mensen die nu
bijstand krijgen. Wie nu op het minimumloon zit, speelt quitte.

> Maar je staat dat wel voor toch? Stucadoor die nu goed verdiend terug naar
> het minimum.

Minimumloon, niet bijstandsniveau. Er is toch zeker geen regel die zegt
dat stukadoors, vrachtwagenchauffeurs, gepromoveerde economen, IT-ers etc
een *moreel* recht hebben op meer geld dan jouw buurvrouw? Als we nu
solidair willen zijn, gaan we toch eerst de mensen helpen die nu minder
dan het minimumloon verdienen?

> Keihard concurreren? Met concurrenten waartegen je niet kan concurreren?
> Johan Enschede!!!! Kan niet concurreren omdat de andere Europese
> gelddrukkers staatsbedrijven zijn en dus goedkoper werken met de steun van
> de regeringen.

Het zal je dan wsch verheugen dat Neelie Kroes staatssteun keihard wil
aanpakken.

> Geen liefdadigheid toch, maar om de Polen buiten de deur te houden?

Geen van beide. Eerlijke concurrentie, zodat de klant ook eerlijke prijzen
betaalt. De Polen buiten de deur houden is geen doel. Voorkomen dat mensen
hier werkloos worden wel. En daar mogen ze zelf best aan mee betalen. Haal
zo veel mogelijk IT-ers naar Nederland zou ik zeggen. Dan kan het aandeel
IT in de kostprijs van alle producten en diensten omlaag. Je zult mij niet
horen klagen als ik daardoor op het minimumloon zou uitkomen. Ik zie dat
eerlijk gezegd ook niet gebeuren, maar als het toch gebeurt is het maar
tijdelijk.