Prijsstijging door de euro

Martijn Meijering mmeijeri at XS4ALL.NL
Tue Apr 19 19:33:44 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Ik zag net een leuk bericht van iemand over de prijsstijgingen door de
> euro.
>
> Voorbeeld, Hak doperwten 330 gram (Glazenpotje) f0.89-  = 40,3 eurocent
> Prijs Sep. 2000 Hetzelfde potje kost nu 1,19 euro = 2,62 euro
> Niks inflatie toch he Martijn.

Niks inflatie? Dat heb ik niet gezegd. Het is me heus wel opgevallen dat
veel prijzen flink gestegen zijn. Gelukkig beginnen ze nu ook weer te
dalen, zij het nog niet zo snel als jij en ik willen. Wat ik moeilijk te
geloven vind, is dat de stijgingen door de euro komen.

De stijging van de olieprijs heeft in ieder geval helemaal niks met de
euro te maken, eerder in tegendeel. De stijging van energieprijzen is
daaraan gekoppeld. Het - overigens uitgestelde - liberaliseren van de
huren is een heel nodige stap om onze DDR-woningmarkt weer vlot te
krijgen. De toenemende kosten van de zorg komen niet door het kabinet of
de euro, maar door de vergrijzing. Gelukkig krijgen we nu marktwerking die
de efficientie kan bevorderen. Het is je vast niet ontgaan dat er twee
jaar geleden een hoop zogenaamd marktconform betaalde, maar falende
zorgmanagers met een gouden handdruk naar huis zijn gestuurd. En dat
allemaal van onze premies.

Maar inderdaad, een aantal van je voorbeelden doen me afvragen of het iets
met psychologische prijzen te maken heeft o.i.d. Horecaprijzen van nu
lijken inderdaad op horecaprijzen van een paar jaar geleden, maar dan in
euro's. Maar gezien de golf van faillissementen in de horeca van onlangs,
kan het niet zo zijn dat horecagelegenheden nu woekerwinsten behalen. Dat
zou ook erg vreemd zijn, want in slechte tijden hoeft er maar een iemand
zijn prijs omlaag te gooien of er breekt een prijzenoorlog uit. Ik heb
gehoord dat Heineken de prijs van bier flink heeft opgevoerd en dat dit
een belangrijke factor is. En ook dat de huur nog erg hoog is. Ik kan me
best voorstellen dat daar misbruik wordt gemaakt van marktmacht, je
gehoord wel meer wildwestverhalen over de vastgoedsector. Misschien moet
dat eens goed uitgezocht worden.

Maar prijzen komen uiteindelijk tot stand door vraag en aanbod en tenzij
er een of andere gigantische samenzwering gaande is om de burger een poot
uit te draaien, komt het niet door de euro. En aan de faillissementengolf
te zien zou het dan ook nog een erg ineffectieve samenzwering zijn...