ASO schaft huidige AOW af

Martijn Meijering mmeijeri at XS4ALL.NL
Tue Apr 19 13:58:58 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Alles wat ger en Martijn willen is het bestaande
> systeem ombuigen. Ger door de Polen naar huis te
> sturen conform het overheidsbeleid dat lukt al voor
> geen jaren, en Martijn door een onmogelijk
> Basissalaris in te voeren.

Dag Lennie (of is het Leon ;-)),

Dat basisinkomen is wel degelijk mogelijk hoor. Het is niet zomaar een
hersenspinsel van mij, ik heb het ook maar gewoon uit een leerboek
economie. Zie verder de link van Mark Giebels. Die deed het overigens om
onduidelijke redenen bij mij alleen met Mozilla en niet met IE.

> Geen van beiden stellen de vraag of de regels en
> bemoeizucht van de overheid in feite het probleem
> zijn, en zolang dat niet veranderd is het een
> onoplosbaar probleem.

Hehe, daar ben ik het juist helemaal mee eens hoor. Ik zou graag zien dat
we de verstikkende deken van regelgeving weghalen en vervangen door een
basisinkomen dat sociale cohesie waarborgt (zelfs versterkt) en weer
marktwerking en innovatie toelaat.

> [...]
> dat de Oostduitse Mark geen drol waard was door de
> kunstmatige economie die gecreerd was door de
> Oost-Duitse overheid. Nederland is geen haar beter.
> Door de ongelofelijke inmenging van de overheid is er
> niets meer dat op "de markt" gebaseerd is. Alles is
> gesubsidierd gefrusteerd ge-epibreerd geparalyseerd
> door die inmenging. Met als dikwijls gebruikte
> dooddoener van die overheid als het vout gaat "dat
> moet de markt oplossen". Die markt kan niks oplossen
> vanwege de "dit kan zo niet", "dat hebben we zo niet
> afgesproken", de regelgeving het milieu etc etc.

Helemaal mee eens!

> Kortom de oplossing van het Poolse bestaat niet. Laat
> die Polen gewoon werken. Geef ze allemaal een
> werkvergunning inplaats van anaal retentive het te
> verbieden. De markt lost het inderdaad wel op. Maar
> dan moet je die markt wel de kans geven. Niet net als
> met de Turken een werk/verblijfsvergunning! Maak het
> legaal  gewoon alle lasten afdragen. Het argument van
> dan kunnen de polen veel beter leven in Polen dan de
> nederlanders in Nederland is een Nederlands en niet
> een Pools probleem en geen argument dus.

Maar dan hou je nu juist de wantoestanden waar Ger steeds op wijst. Dan
moeten Nederlandse schilders etc zich ofwel helemaal suf werken voor een
bedrag waar ze in Nederland nauwelijks van kunnen leven of in de bijstand
terecht komen. Of naar Polen verhuizen natuurlijk. Ik ben zeker voor een
volledig vrij verkeer van personen, maar zonder basisinkomen leidt dat tot
sociaal onaanvaardbare consequenties. Dat is overigens een "tijdelijk"
argument voor het basisinkomen. Als de prijzen en lonen uiteindelijk
geconvergeerd zijn, blijft een basisinkomen een betere oplossing dan het
huidige sociale systeem omdat het niet tot werkloosheid leidt. En het is
ook geen handelsbarriere, al lijkt dat misschien wel zo. Het houdt alleen
migratie van Polen tegen die de al aanwezige Nederlanders werkloos maken.
Dat op zichzelf is een verstoring van de markt. Als iedereen in Nederland
aan het werk is en we kunnen nog steeds Polen gebruiken, dan is het
natuurlijk toe te juichen als ze tijdelijk hierheen komen. Een
basisinkomen staat dat niet in de weg. Of niet echt, want zoals Mark
Giebels al aangaf zitten er wel wat kleinere haken en ogen aan.

> Alle andere "oplossingen" zijn lapmaatregelen die het
> probleem verleggen en niets oplossen!

Nou, ik ben erg voor jouw oplossing: echte marktwerking, want dat is het
enige dat werkt. Met dus een kleine toevoeging, namelijk dat basisinkomen,
om het sociaal aanvaardbaar te houden/maken.

MAAR: ik dacht dat jij nou juist zo anti-marktwerking was. Was je
bovenstaande mailtje soms cynisch bedoeld? Of was mijn indruk verkeerd?

Groeten,

Martijn