Geen loon werknemers ziekenhuizen in mei

Martijn Meijering mmeijeri at XS4ALL.NL
Tue Apr 19 14:21:50 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

"'Geen loon werknemers ziekenhuizen in mei'

Uitgegeven: 18 april 2005 23:06
Laatst gewijzigd: 19 april 2005 08:40
AMSTERDAM - Ruim dertig ziekenhuizen in Nederland dreigt volgende maand
geen salaris te kunnen uitkeren aan tienduizenden werknemers. Reden is dat
instellingen nog maanden moeten wachten op betalingen van
zorgverzekeraars. Dat schrijft het Algemeen Dagblad dinsdag."

http://www.nu.nl/news/513512/36/%27Geen_loon_werknemers_ziekenhuizen_in_mei%27.html

Bovenstaand citaat doet me denken aan iets waar ik me al een poosje zorgen
over maak. Hoewel ik heel hoge verwachtingen heb van de invoering van
marktwerking in de zorg, heb ik ook enige twijfels. Omschakelen naar
marktwerking is namelijk een lastig en pijnlijk proces. Dit hebben we ook
gezien bij de energiebedrijven. Ik denk dat het onvermijdelijk is dat er
zorginstellingen gaan omvallen. Op lange termijn is dat helemaal niet erg,
die worden dan overgenomen en gereorganiseerd door andere, beter geleide
instellingen. Da's dus juist goed. Maar op de korte termijn kunnen er
dingen heel erg misgaan. Als het geld opraakt, gaan mensen rare dingen
doen. Zijn er goede waarborgen dat patienten hiervan niet de dupe worden?
Het lijkt me goed om een rampenplan klaar te hebben liggen.