ASO schaft huidige AOW af

Martijn Meijering mmeijeri at XS4ALL.NL
Mon Apr 18 18:05:18 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Beste Martijn,
>
> Je schijnt aanhanger van ASO te zijn. Ik herinner me van afgelopen
> zaterdag
> een column van de gepromoveerde econoom Kalfshoven, tevens adjunct-hoofd
> van de Volkskrant, die erover klaagde dat een schilder in loondienst huren
> 54 euro/uur kost terwijl hijzelf als geslaagde middenklasser maar 44/uur
> loon trekt.
>
> Over een tijdje heb ik een stukadoor nodig. Als echte ASO ken je vast wel
> een vakgeschoolde Pool die voor 5/uur excl. materiaal werkt. Die uit de
> landbouwsector ken ik al...

Dag Henk,

Je begrijpt dat ik het niet eens ben met de term ASO, maar inderdaad ik
ben min of meer aanhanger van het huidige kabinet, als minst slechte
optie. Echt enthousiast kan ik er niet over zijn, maar er worden nu
tenminste een paar heel belangrijke zaken aangepakt. Voor het economische
beleid geef ik ze een 7. De misstanden die Ger aansnijdt moeten inderdaad
worden aangepakt. Voor zover dit kabinet dat niet doet, deel ik zijn
kritiek. Over de juiste oplossing zijn we het verrassend genoeg nog steeds
oneens ;-)

Ik kan me de frustratie van Kalfshoven voorstellen. Ik kende hem niet,
maar ik ben dan ook geen econoom, dus da's vast niet erg. Het is vast een
erg intelligente en deskundige vent. Als zijn frustratie mocht zijn dat
hij als gepromoveerd econoom meer dient te verdienen dan een "eenvoudige
schilder", zou ik hem daarin niet kunnen volgen. Als zijn frustratie is
dat 54 euro per uur wel als erg veel klinkt, volg ik hem wel.

Ik zit zelf niet in die business, dus kan je niet direct aan een goedkope
Poolse stukadoor helpen. Maar ik kan eens rondvragen in mijn vriendenkring
;-)

MAAR: wat is nu eigenlijk je bezwaar? Of heb je misschien juist geen bezwaar?

Nederlandse schilders zijn duur en Poolse goedkoop. Ik zie liever niet dat
Nederlandse schilders werkloos worden. Poolse trouwens ook niet. Het lijkt
me op het eerste gezicht efficienter dat Nederlandse schilders het werk in
Nederland doen, want die hebben dan minder reiskosten, hoeven geen dubbele
woonruimte te betalen, spreken de taal beter. Mocht het nou zou zijn dat
Nederlandse schilders / stukadoors / bouwvakkers etc het te druk hebben
met het bouwen van nieuwe woningen in Nederland, kan het een prima idee
zijn Polen hierheen te halen, als ze het tenminste niet druk hebben met
andere werkzaamheden in Polen. Maar da's dacht ik momenteel niet het
geval...

Even terug naar de huidige situatie. Als ik een goedkope Pool voor je kan
vinden (legaal natuurlijk, dat begrijp je ;-) ), scheelt dat jou
natuurlijk een hoop centjes. En Kalfshoven ook. De Nederlandse collega's
van de Poolse stukadoor zullen dat wel niet zo leuk vinden. Die zitten dan
of werkloos thuis (niet leuk) of moeten met hun prijs zakken tot 5 euro
per uur. (Is dat trouwens echt de prijs die die Polen vragen?) En dan
verdien je met een volledige werkweek evenveel als in de bijstand (ook
niet leuk).

MAAR! Als we nu een basisinkomen invoeren, verdient hij 800 waarvan hij
500 zo mag houden, 500 van de staat krijgt en over de resterende 300 moet
hij een nog nader te bepalen belasting betalen. Dan verdient hij netto dus
zeker het minimumloon. Fijn voor jou, fijn voor Kalfshoven, fijn voor de
belastingbetaler, iets minder fijn voor onze Nederlandse stukadoor, maar
voor hem nog altijd een stuk beter dan werkloos thuis zitten.

Wat is hier nu eigenlijk mis mee?

Je idealistische free-marketeer,

Martijn