ASO schaft huidige AOW af

Ger gmw.arts at HOME.NL
Mon Apr 18 19:24:16 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> MAAR! Als we nu een basisinkomen invoeren, verdient hij 800 waarvan hij
> 500 zo mag houden, 500 van de staat krijgt en over de resterende 300 moet
> hij een nog nader te bepalen belasting betalen. Dan verdient hij netto dus
> zeker het minimumloon. Fijn voor jou, fijn voor Kalfshoven, fijn voor de
> belastingbetaler, iets minder fijn voor onze Nederlandse stukadoor, maar
> voor hem nog altijd een stuk beter dan werkloos thuis zitten.
>
> Wat is hier nu eigenlijk mis mee?

De grote hoop van de belastingen moeten worden gehaald bij de massa, de
massa die straks dus dat basisloon gaat krijgen.
In je voorbeeld moeten we dus 500 euro basisloon zien te halen uit de
belasting over de de resterende 300 Euro? Zal wellicht een beetje krap
worden.
Heel erg fijn voor die stucadoor die eerst een fatsoenlijk salaris wist te
verdienen en hetzelfde nu mag doen voor het minimumloon. Niet omdat hij
anders werkeloos zou zijn, maar omdat jij die Pool datzelfde loon wil laten
verdienen en er zeer ruim van kan leven in Polen.
Ja maar de prijzen moeten daar omhoog, hoor ik je alweer roepen, alleen
duurt dat vele jaren en intussen moet die stucadoor maar op een houtje
bijten.

Als je een beetje een man van principes zou zijn ging je nu dus jouw
tarieven dusdanig verlagen totdat je slechts het minimumloon overhoudt. Dit
om de door jouw gewenste situatie te creeeren. Of moeten anderen er maar
onder leiden en zelf alleen maar genieten van de veel lagere prijzen die er
zullen ontstaan volgens jou?
Of werk je toevallig in een sektor waar de Polen niet zo snel een betekenis
zullen krijgen?
Je geliefde kabinet doet exact het omgekeerde, ze stuwen de prijzen alleen
maar op, tot ongekende hoogten.

De prijzen moeten allemaal meedalen zeg je. Mooi, minder accijnsinkomsten,
minder BTW, etc. Sla je de palnk weer mis om ergens het geld voor die 500
Euro baisinkomen vandaan te halen.
De belastingtarieven zullen dramatisch dienen te stijgen willen we die 500
euro voor iedereen op kunnen hoesten. De huidige premoies voor de WAO en de
WW zullen dat bij lange na niet kunnen.

Maar oke, van mij mag je het voordeel van de twijfel hebben en nodig ik je
uit om met een rekensommetje te komen en leg het ons allemaal maar eens uit
even. Stuur er een kopietje van naar Balkje en misschien mag je meedoen met
ASO.

Ger