Je rijbewijs en je ogen.

Ger gmw.arts at HOME.NL
Mon Apr 18 11:27:36 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ik ben er al uit Henk maar toch bedankt.
Waarom ik dit vroeg?
Een vrouw in de buurt hier is afgeschat door het UWV. Ze is 58 jaar,
mankeert een en ander waaronder en ontbreken van een oog, na een ongeval.
Ze rijdt nog wel wat auto maar alleen vlak in de buurt voor een boodschap
of. Ze durft niet te ver daar ze, naar eigen zeggen, aan de zijde van het
ontbrekende oog dingen niet ziet. Niks uit het ooghoek zien van die zijde.
Bij de geduide functies stond onder andere dat ze nog chauffeur zou kunnen
worden voor een besteldienst van speciale prducten, zoals
apotheekbevoorradig en zo.
Ze durft dus amper te rijden met haar eigen kleine autootje en men gaat er
maar vanuit dat ze dan ook met een bestelwagen overweg zou kunnen, en dat 8
uur per dag. Buiten wat het vele in en uit stappen nog meer voor problemen
op zou kunnen leveren ivm haar andere gebreken is het belachelijk
natuurlijk.
Ik vraag me ook af hoe het zit met de eisen voor een professionele
chauffeur. Voor gewoon je rijbewijs worden er extra eisen gesteld aan je nog
funcionele oog. Bij twee ogen moet het zicht voldoen aan een waarde van 0,5
en bij een oog aan 0,6.
Daar is tijdens haar keuring geen onderzoek of wat ook naar gedaan en alleen
is kenbaar gemaakt dat het zien wat beperkt is ivm iris. De
arbeidsdeskundige weet waarschaijnlijk niet eens wat het inhoudt en kijkt
enkel wat de computer er van zegt en duidt maar raakt wat er uit rolt.
Dat wordt maar weer een bezwaarschrift maken en de maatschappij maar weer op
onkosten jagen. 322 Euro voor het maken van het bezwaarschrift en nog eens
een keer voor de hoorzitting moet het UWV betalen voor de juridische
bijstand.

Het wordt met de dag gekker daar bij het UWV. Nog even en je kan, indien je
geen hoogtevrees hebt, nog wel astrnaut worden of zo.

Ger