premies Wao worden per 1 januari verhoogd

Tjerk Jouwstra tjouwstra at WXS.NL
Fri Apr 15 20:14:29 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ger,

Ik kan me en vinden in je stelling, dat de fondsen te hoog zijn, wat
overigens al een paar jaar speelt en niet alleen bij dit kabinet so, en de
door jou in een door jou aangehaalde nieuwsbrief gestelde constatering, dat
de UWV dit zou doen in verband met de privatisering van de WAO. Jouw
constateringen lijken me wel innerlijk tegenstrijdig (kunstmatig ophogen
versus het financieringstekort). Ik houd mijn hart vast bij de vrije
concurrentie bij de uitvoering van de WAO. Immers, de PEMBA van 1998 heeft
ons al geleerd, dat de marktpartijen gigantische reserves moeten aanhouden
om mogelijke aanspraken op een WAO uitkering te kunnen garanderen, terwijl
dit niet voor de voorlopers van de huidige UWV (de detam c.s.) gold en voor
de UWV zal gelden.

Het blijft gepruts in de marges, die tot lastenstijgingen zal leiden,
vooralsnog voor rekening van de werkgevers, en waarbij ik me afvraag, wie nu
eens de knuppel in het hoenderhok durft te gooien en pleit voor verlaging
van de premies voor de werknemersverzekeringen. Het huidig kabinet zal het
niet doen, maar wellicht de tweede kamer? Tenslotte moet ook het begrip
dualisme nog wat inhoud krijgen en het levert een win-win situatie op.
(daling van de werknemers en werkgeverslasten en meer werkgelegenheid). En
met de voorspelde economische groei moet het ook kunnen vallen binnen de
europese begrotingsregels. Want daartoe wordt het nu oneigenlijk gebruikt.

Groet,

Tjerk