Je rijbewijs en je ogen.

Tjerk Jouwstra tjouwstra at WXS.NL
Fri Apr 15 20:20:55 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ger,

Ik ben jurist maar in deze niet ter zake deskundig: Je moet over een goed
zicht beschikken als vereiste voor je rijbewijs, dus mij dunkt, dat dat dan
getoetst zal moeten worden. De wegenverkeerswet cum annexis zal ongetwijfeld
een bepaling bevatten, dat je bij gewijzigde omstandigheden (zoals het
verlies van het zicht aan een oog) dit onverwijld moet melden aan de
relevante stichting (CBR), op sanctie van verlies van het
rijvaardigheidsbewijs), maar ik ken de regeling noch de praktijk niet. In
het land der blinden is tenslotte eenoog koning. Wellicht zou je wat
informatie kunnen vragen bij een rijschoolhouder. Het komt me voor dat hij
over die vakbekwaamheidsvereisten wel moet beschikken.

Groet,

Tjerk