Zojuist aan dood ontsnapt... (deel 2)

Bart Meerdink bm_web at XS4ALL.NL
Thu Apr 7 10:32:35 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Dr. Marc-Alexander Fluks wrote:

> Terwijl kranten vanmorgen koppen dat het een schande is dat onschuldigen
> niet langer de gevangenis indraaien en juist weer reuze in hun nopjes
> zijn over een geslaagde terreur-oefening en de rechtsradicale hysterie
> van juffrouw Hirsi Ali, werd ik zojuist voor de tweede keer in korte tijd
> geconfronteerd met een gewapende roofoverval. Drie minuten lopen van de
> plek waar ik op 23 december ook al als voorbijganger in een schietpartij
> verzeilde.
>
> Kijk, daar heeft dus niemand het over (het staat niet eens op AT5 tele-
> [...]

Toch is de logica niet zo moeilijk.

In Nederland is illegaal wapenbezit zwaar strafbaar, niet omdat je iets
gedaan hebt tegen een ander, maar omdat je de veiligheid van anderen
aantast.

Je hoeft dus niet concreet iets gedaan te hebben, niemand concreet
bedreigd te hebben, het hoeft niet duidelijk te zijn welke plannen je
met het wapen had. Toch staan er, terecht, zware straffen op.

Samir A tast door zijn activiteiten overduidelijk en in hoge mate de
veiligheid van anderen aan. Dat verdient dus op dezelfde manier een
zelfde soort straf. Of de wet er ook in voorziet dat hij daadwerkelijk
veroordeeld kan worden is iets anders.

De vraag of, en zo ja hoe, we onze veiligheid kunnen beschermen tegen
mensen die grootschalige aanslagen beramen voordat die aanslagen ook
daadwerkelijk gebeuren is inderdaad vele malen belangwekkender dan een
individuele roofoverval in Amsterdam.

Ook het effect op de publieke opinie (bijv. Wilders' populariteit) en op
de bereidheid in het parlement om accoord te gaan met Donners aantasting
van onze rechtstaat is vele malen groter dan jouw overval.

Heb je nog een foto kunnen maken of anderszins bij kunnen dragen aan het
oppakken van de overvallers?

Bart Meerdink