Alternatieven voor D66

Thu Apr 7 10:26:10 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Mark Giebels <mark at GIEBELS.ORG>:
>Henk Vreekamp provoceert de lijst de laatste tijd steeds vaker met zijn
>'VVD-leden' opmerkingen.

 Henk stelt impliciet met een ironische draai dat de VVD onder Wiegel een
 stuk linkser was dan D66 thans. Op dit moment is er daarentegen nauwelijks
 nog verschil tussen D66 en VVD. Zoiets meen ik er in te lezen.

 Onlangs gaf ik nog wat voorbeelden van vrijzinnig-democratie. In de tijd
 van Glastra van Loon zou D66 onmiddellijk hebben ingehaakt op de recente
 veroordeling van iemand die een ander helpt bij levensbeeindiging. Daar
 ben ik zeker van. Nu gebeurt dat niet omdat men vreest dat het D66 wel
 eens stemmen zou kunnen kosten als men opkomt voor onschuldigen die ver-
 oordeeld worden (normen-en-waarden-gelul, rechtsradicale hysterie). Ter-
 wijl het nu juist deze vrees zelf is - en de inertie die er van uitgaat
 - dat D66 langzaam doet afkalven.
 Van zoiets zou men juist een zaak moeten maken (daar is D66 toch ook
 voor opgericht ?) in plaats van inhoudsloos te gaan zitten zeveren over
 'landsbelang' als Thom De Graaf weer eens vastloopt.

>VVD: Redelijk liberaal op immateriele onderwerpen
>PvdA Te paternalistisch op immateriele onderwerpen
>GL Liberaal op immateriele onderwerpen
                Welke dan ?

 Deze partijen kwamen toch ook niet voor de veroordeelde in kwestie op ?
 Ik heb eerder de indruk dat een immaterieel onderwerp als hulp bij le-
 vensbeeindiging volledig 'uit de mode' is in een bestel waarin niet-be-
 staande zaken (terroristische dreiging, Europese democratie) worden ge-
 sublimeerd/opgeblazen tot groteske onzin.