Vrijzinnig democratie (was: Trouw: Van Mierlo keert D66 mogelijk rug toe / Van Mierlo met allereerste Verk. Program te weerleggen)

Wed Apr 6 00:36:13 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Martijn Meijering <mmeijeri at XS4ALL.NL>:
>Ik voel me in de eerste plaats vrijzinnig democraat en daaruit volgt vrij
>snel sociaal-liberaal omdat ik denk dat dat een buitengewoon verstandig
>idee is.

 Sommige vrijzinnig-democraten zijn tevens liberaal, anderen niet. De
 conclusie werkt dus in de omgekeerde richting dan hier aangegeven. Daar-
 enboven mag men er geen 'idee' bijhalen - dat is nu juist een kenmerk
 van de vrijzinnig-democratie. Het gaat de vrijzinnig-democraat om het
 verwerpen van vaste ideeen, om het pragmatisme (pragma=daad).

 We worden met tal van zaken geconfronteerd en daarbij gaat het er om
 wat we (op welke moment en op welke plaats) hoe zouden kunnen aanpak-
 ken (doorgaans zijn er verschillende wegen die men kan bewandelen).

 De ideeen moet men nu juist uit z'n hoofd zetten - die beletten een
 mens juist om een 'verstandige' keuze te maken (dan is er slechts 1 weg
 en die weg heeft niets uitstaande met de zaak zelf - is dus in 't
 geheel geen middel om iets te doen).

 Bart Meerdink <bm_web at XS4ALL.NL>:
>Vrijzinnig impliceert (voor mij) een heleboel verstandige ideeen,
>waaronder democratisch, sociaal, liberaal, niet principieel, maar omdat
>het het beste is wat ik op dit moment ken. Ik ben tegelijkertijd altijd
>bereid om andere, en misschien betere, concepten dan alleen meerderheid,
>geld, vrijheid en solidariteit te verkennen.

 Er is nog hoop voor je    :-)

 Je moet die ideeen en dat betere dus loslaten. En het gaat niet om je
 eigen verkenningen maar om die van anderen.

 Je kan dat vrijzinnige illustreren met voorbeelden als abortus, euthana-
 sie, hulp bij levensbeeindiging, alternatieve samenlevingsvormen, vrij-
 heid om drugs te gebruiken, pornografie te kunnen kopen, ... Daarbij
 gaat het dus niet om jezelf (dat liberale gezeur over wat iemand ZELF
 als individu wenst of 'verantwoordelijk' voor is) maar om vrijheid geven
 aan de ANDER om z'n leven zelf in te richten. 'Gij zult niet oordelen',
 zoiets. Het huidige 'normen en waarden'-kabinet is dus ronduit anti-
 vrijzinnig-democratisch - ziedaar het probleem waarmee sociaal-libera-
 len D66 hebben opgescheept (en daar komen we voorlopig niet uit).

 Mark Giebels <mark at GIEBELS.ORG> forwarde: Beginselverklaring der Jonge
 Democraten
>De vereniging Jonge Democraten stelt zich als vrijzinnig-democratische
>jongerenorganisatie ten doel bij te dragen tot de individuele ontplooiing
>van alle mensen (...) naar eigen inzicht
 Da's zo'n beetje dat ik hierboven opmerkte (ik zei het ietwat concreter).

>De JD kiest voor een open en pragmatische aanpak van problemen.

 Precies ! Daar gaat het om.