Vrijzinnig democratisch (was: Re: Trouw: etc)

Martijn Meijering mmeijeri at XS4ALL.NL
Tue Apr 5 22:00:22 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Ik zou eigenlijk nog verder willen gaan. Vrijzinnig impliceert (voor
> mij) een heleboel verstandige ideeen, waaronder democratisch, sociaal,
> liberaal, niet principieel, maar omdat het het beste is wat ik op dit
> moment ken. Ik ben tegelijkertijd altijd bereid om andere, en misschien
> betere, concepten dan alleen meerderheid, geld, vrijheid en solidariteit
> te verkennen.

Goed gezegd!

> Empoweren, volgens mij is dat op de eerste plaats het vergroten van het
> begrip van wat er gebeurt en wat er mogelijk is. Kennis, nee inzicht, is
> macht. Formele structuren worden altijd opzij geschoven, vaak met
> geweld, als voor genoeg mensen duidelijk wordt dat het resultaat niet
> voldoet.
>
> Voordeel is dat mensen die zich moeilijker om de tuin laten leiden veel
> effectiever misstanden kunnen tegengaan dan welke regels dan ook.

Hiermee ben ik het ook eens, alleen ben ik bang dat het makkelijker gezegd
dan gedaan is. Want hoe kom je als individu aan de kennis die je nodig
hebt?

Internet is natuurlijk een fantastische informatiebron en werkt ook heel
democratiserend. Allerlei informatie is nu voor zo'n beetje iedereen
toegankelijk. Google News is ook een fantastische manier om allerlei
nieuws-sites in de gaten te houden. Maar het is vreselijk tijdrovend.
Daarom vrees ik dat kennis verwerven behoorlijk elitair blijft.

Gewoon op de krant/televisie vertrouwen is niet genoeg. Ik heb de
afgelopen twee jaar flink wat tijd geinvesteerd in het me inlezen in een
paar dossiers. En daar heb ik gemerkt dat wat in de media over allerlei
dingen geschreven wordt, meestal vrij oppervlakkig is. Over de paar dingen
waarvan ik verstand heb, wordt meestal een inhoudelijk slechte discussie
gevoerd. Dat geeft weinig hoop voor de rest.

Citaat van slashdot: "Humanity explained: 1) People are lazy 2) Thinking
is work"

:-)