Klokkenluiders hebben geen bescherming nodig (?)

Bart Meerdink bm_web at XS4ALL.NL
Tue Apr 5 22:14:08 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Hmmm, hier heb ik helemaal geen goed gevoel over.

Ik zit niet op allerlei ingewikkelde regels te wachten, maar horen deze
ministers en hun ambtenaren niet precies bij de categorie machtige
mensen van wie klokkenluiders /bij de overheid/ het meest te vrezen hebben?

Merk op dat men niet eens op de gedachte lijkt te komen dat men zelf
hier een dubbelrol speelt.

De praktijk wijst volgens mij duidelijk uit dat klokkenluiders vaak
buitengewoon nuttig zijn. Maar zij worden ook buitengewoon meedogenloos
aangepakt, in bedrijfsleven en ook bij de overheid. Lees bijvoorbeeld
het boek van van Buitenen maar eens (over de EU).

http://www.nu.nl/news/506991/11/%27Klokkenluiders_hebben_geen_bescherming_nodig%27.html
'Klokkenluiders hebben geen bescherming nodig'

Uitgegeven: 5 april 2005 21:28
Laatst gewijzigd: 5 april 2005 21:44
DEN HAAG - Het kabinet is niet overtuigd van de noodzaak om met
wetgeving klokkenluiders in het bedrijfsleven te beschermen tegen
ontslag door hun werkgever. De regering voelt ook niet voor een
klokkenluidersfonds om de mensen die misstanden aan het licht brengen
door vergoedingen bij te staan.

Dat hebben de ministers Brinkhorst (Economische Zaken), De Geus (Sociale
Zaken) en Donner (Justitie) dinsdag geschreven aan de Tweede Kamer. Na
de bouwfraude werd vanuit de Tweede Kamer aangedrongen op betere
bescherming van klokkenluiders.

De Sociaal-economische Raad heeft hierover een advies uitgebracht. Dat
brengt het kabinet tot het standpunt, dat werkgevers en werknemers
"primair een eigen verantwoordelijkheid hebben" bij een "vermoeden van
misstand in de onderneming".