Trouw: Van Mierlo keert D66 mogelijk rug toe / Van Mierlo met allereerste Verk. Program te weerleggen.

Martijn Meijering mmeijeri at XS4ALL.NL
Tue Apr 5 15:17:00 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Eens Marc, vrijzinnig-democratisch, dat is D66. Ik heb me nooit prettig
> gevoeld bij dat sociaal-liberale label. Alsof wij de twee ideologieen
> bij elkaar brengen. Onzin natuurlijk. Paars heeft laten zien dat dat tot
> niets leidt. Problemen worden aan de kant geschoven, niet structureel
> opgelost, door sociaal-liberalen.

Helemaal eens met het vrijzinnig-democratische. Ik voel me in de eerste
plaats vrijzinnig democraat en daaruit volgt vrij snel sociaal-liberaal
omdat ik denk dat dat een buitengewoon verstandig idee is. Of beter
gezegd: kan zijn, want er worden verschillende dingen mee bedoeld. Sociaal
liberaal als halfbakken compromis tussen PvdA en VVD, zoals jij hieronder
beschrijft, lijkt me helemaal niks.

> We moeten ons juist positioneren tegenover de drie dominante ideologieen
> en voormalige zuilen in Nederland. Denkend vanuit de burger, niet vanuit
> de utopische maatschappij. Mensen empoweren door machtsstructuren te
> doorbreken. Verantwoordelijkheden van onderuit toewijzen, niet andersom.

Precies, dit is me uit het hart gegrepen.

> Als je dat als sociaal-liberaal wil verkopen, dan vindt ik dat jammer,
> maar ik kan dat tolereren zolang het resultaat oplevert, zolang de
> werkelijke beginselen en de herkenbaarheid niet gaan leiden onder dat
> label. Met spijt moet ik de afgelopen jaren constateren dat dat helaas
> wel het geval is. Het label heeft D66 niet gered, maar nog verder in het
> moeras weggeduwd.

Ik denk dat sociaal liberaal best een goede omschrijving is, het is
namelijk zowel sociaal als liberaal ;-) Maar er zijn inderdaad ook mensen
die daaronder iets verstaan dat ik liever zou omschrijven als sociaal
bedoeld maar ineffectief en liberaal. En dat heeft ons inderdaad niet
verder geholpen.