Falende marktwerking

Martijn Meijering mmeijeri at XS4ALL.NL
Tue Apr 5 16:14:22 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Twee voorbeelden die ik vandaag op nu.nl zag van falende marktwerking. Het
zou goed zijn als de overheid hiertegen optrad.

"Nog steeds kartelvorming bij huizenveiling

Uitgegeven: 5 april 2005 12:44
AMSTERDAM - Banken en notarissen zijn er nog altijd niet in geslaagd om
illegale prijsafspraken bij huizenveilingen door huizenhandelaren tegen te
gaan. Kartelvorming bij gedwongen huizenverkopen komt nog steeds voor. Dat
heeft de voorzitter van de Koninklijke Notariële Beroepsorganisatie (KNB),
R. Salomons dinsdag gezegd."
http://www.nu.nl/news/506615/30/Nog_steeds_kartelvorming_bij_huizenveiling.html

"Essent streeft beloning Nuon-top voorbij

Uitgegeven: 5 april 2005 11:07
ANRHEM - Bestuursvoorzitter Michiel Boersma van Essent verdiende vorig
jaar 821.000 euro. Daarmee passeert Boersma Nuon-topman Ludo van Halderen
als best betaalde bestuurder in de publieke energiesector. Dat bleek
dinsdag uit het jaarverslag 2004 van Essent."
http://www.nu.nl/news/506530/36/Essent_streeft_beloning_Nuon-top_voorbij.html

Ik weet eerlijk gezegd niet of dit salaris voor Boersma terecht is. Wat ik
wel weet is dat Boersma een poosje geleden door Nederlandse ondernemers is
gekozen tot de meest waardeloze manager o.i.d. Wat ik ook niet weet is of
dit salaris marktconform is. En volgens mij weet niemand dit, want er is
hier geen goede marktwerking. Liberalisering is een belangrijke stap in de
goede richting, maar garandeert nog geen marktwerking voor
bestuurssalarissen. Nu nog een beursgang, aandeelhoudersdemocratie en
fatsoenlijke corporate governance.