Internet vs. D66

Martijn Meijering mmeijeri at XS4ALL.NL
Tue Apr 5 15:08:02 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> [...]
> Maar mijn vraag is dan weer: welke economische politiek? Ik zag Bert
> Bakker
> afgelopen vrijdagavond debatteren met onze oude magere Hein, en daarbij
> verwees Bert naar de oude politiek versus de nieuwe, progressieve
> politiek,
> of te wel het beleid van het huidig kabinet, die heel SO en zo moet zorgen
> voor werkgelegenheid en een gezonde economie en een financieel gezonde
> overheid, tegenover de oude vakbondseconomie die in het kader van de
> mondiale ontwikkelingen hoe dan ook het loodje moet leggen. Wat vinden wij

Ik vind dat het kabinet op economisch gebied op de goede weg is, maar nog
terugschrikt voor het aanpakken van een hoop heilige huisjes. Ik vind dat
frustrerend, maar je moet natuurlijk wel zorgen dat er voldoende steun
(zij het morrend) onder de bevolking bestaat. Anders breekt de revolutie
uit.

Ik zou graag willen dat de arbeidsmarkt flink zou worden geflexibiliseerd.
Als ik zo de media beluister, wordt dit vaak gelijkgesteld aan bezuinigen
terwijl dat volgens mij helemaal niet zo hoeft te zijn.

Ik zou graag willen dat prikkels tot verbetering niet langer worden
onderdrukt en dat obstakels voor verbetering uit de weg worden geruimd. En
dan liggen heel veel heilige huisjes onder vuur: minimumloon, de
verplichte, hoge en langdurige WW, algemeen verbindend verklaren van
CAO's, de SER, ontslagbescherming, lonen die alleen omhoog kunnen gaan,
vast ipv variabel loon, LIFO-principe, huursubsidie, sociale woningbouw,
hypotheekrente-aftrek en misschien nog wel weer.

Velen zien deze zaken als verworvenheden en bescherming tegen Amerikaans
rambokapitalisme en dat maakt de discussie ook heel emotioneel. Ik zie ze
juist als medeoorzaak van economische problemen. Ze zijn natuurlijk goed
bedoeld en intuitief plausibel (en daarom wsch ook heel moeilijk te
veranderen), maar ze werken volgens mij alleen averechts.

Anderzijds zou ik absoluut niet willen dat we in Amerikaanse toestanden
terecht zouden komen. Er moet dus wel iets voor in de plaats komen. Omdat
al deze regelingen uiteindelijk vormen van inkomenspolitiek zijn, zou ik
willen dat die financieel zou worden geregeld via belastingen en subsidie
van *mensen* ipv banen. Door arme mensen geld te geven en ze te
'empoweren' om vooruit te komen. En dus niet door verstikkende
regelgeving. En dan komen we volgens mij uit op dingen als basisinkomen,
negatieve loonbelasting, workfare, 1 euro jobs etc.

Dat is ook mijn indruk.