broncode

Tue Sep 28 14:16:11 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Helaas weer achter betaling vandaag in de Volkskrant...

Geachte heer/mevrouw,
Hierbij ontvangt u de resultaten van de persoonlijke zoekopdracht.
Zoekwoord(en)          : plasterk
Gevonden               : 1 artikel

1. Code Sloot is geen broodje aap
   (dinsdag 28 september 2004)

Volgens Ronald Plasterk (Forum, 24 september) is het onmogelijk dat de
broncode (Sloot Digital Coding Sytem) van de overleden heer Sloot bestaat.

lees verder:
http://archief.volkskrant.nl/artikel?REC=f4c7344e16d9161eadd0edb5f4c44c17

De korte ingezonden brief op de Forumpagina bestrijdt niet Plasterks
berekening sec maar suggereert dat een verband van theoretische aantallen
films met efficiënte versleuteling op onjuiste uitgangspunten is gebaseerd
omdat Plasterk ten ornechte van het binaire stelsel uitgaat waar Sloot terug
is gegaan naar de oorsprong van elektornische dataopslag, met een vele malen
efficiëntere manier voor het opslaan van elektronische informatie.
Ik bestrijd wel de relevantie van exponentieel exploderende onsamenhangende
informatie in alle theoretisch denkbare films als uitgangspunt om de
bestaansmogelijkheid te bestrijden van compressie of codering van
samenhangende en zich herhalende informatie in de beperkte werkelijk
gemaakte en te maken films.

Om het nog maar eens anders te zeggen, zou Plasterk zijn column gaan over
Broodje Rond dan zou hij redeneren en construeren onder de impliciete
veronderstelling dat de aarde een tweedimensionaal plat vlak is en zo
bewijzen dat een derde dimensie en een een bolle aarde onmogelijk zou kunnen
bestaan. Bij de aarde is die derde ruimtelijke dimensie voor ons niet zomaar
waarneembaar en daardoor lang de bestaansmogelijkheid bestreden. Bij
filmbeeldjes is de dimensie tijd in de samenhang van achtereenvolgende
stilstaande en bewegende beeldjes analoog goed waarneembaar, maar Plasterk
verliest dat in zijn redenering door zijn veronderstelling van willekeur,
nog bovenop de samenhang van naast elkaar gelijke of gering in het
kleurspectrum en lichtintensiteit verschuivende beeldjes. Bovendien doet hij
met zijn exponentiële explosie van denkbare unieke films iets als doen alsof
het aardvla als het bol was oneindig lang en breed zou zijn, terwijl wij
begrijpen dat anders dan bij een plat vlak dat oneindig door kan gaan in
beide dimensies een bol vlak zich herhaalt en in die zin toch eindig is.
Plasterk zou betogen dat elke rondgang om de aarde toch volledig uniek is en
Sloot zou dezelfde plattegrond en route steeds opnieuw gebruiken, en
openstaan voor en slim omgaan met achtereenvolgende gekozen of waargenomen
afwijkigingen van de route en wat zich zich afspeelt op het aardvlak.

Fritz