broncode

Martin Lentink martinlentink at D66GELDERLAND.NL
Mon Sep 27 20:53:28 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Henk Elegeert wrote:
> [...]
> voor met veel minder te verplaatsen data.

> Kijk, en daar zijn we nu. Jan heeft die rompslomp ertussen
> uit gehaalt en zich gericht op enkel die informatie die
> nodig is voor je beeldscherm zelf. Onnodig je te vertellen
> dat je die ook weer naar data om zou kunnen zetten, toch?
>
> Maar dat is dan wel weer ander soortige data, als je me kunt
> volgen. Van zo'n 3 GB ofzo ....
>
> Of werkt ook je printscreen nu niet meer?

> De werkelijke informatie die je nodig hebt is veel geringer
> dan die nu gebezigd wordt. Ik zit tegen een witte
> achtergrond aan te kijken. Slecht een BIT voor nodig.

Yep. Zo behandelt jouw grafische kaart dat dan ook.

> Nee, je gaat weer uit van de data zoals die nu plaats vindt.
>  Neem het voorbeeld van die ene bit (witte achtergrond) die
> verplaats hij bij scrollen. Maar hij heeft enkel informatie
> nodig waarheen en niet de hele bubs aan date zelf.

Henk, weet jij hoe een grafische kaart werkt? Precies zo gebeurt dat nu al.
Geen enkele zich zelf respecterende fabrikant van grafische kaarten en/of de
drivers ervoor zal telkens het gehele scherm opnieuw opbouwen, dat kost veel
te veel tijd en veel te veel geheugen. Daarom worden tal van shapes zoals
rechthoeken, cirkels, ovalen en octogons al voor gedefinieerd, zodat
communicatie tussen applicatie, besturingssysteem en hardware via de driver
optimaal wordt afgehandeld.

> Die zit in de 'database' en is bekend. Al die data is al op
> de plaats van bestemming of wordt even verplaatst.

Tsja. Zo ken ik er nog wel een paar. Om het verschil tussen de foto's van
Hein en Joris op mijn scherm te toveren moet ik ze eerst uit de database
halen, en dus op mijn harde schijf hebben staan. Dus voordat ik die film op
mijn scherm kan tonen moet 'ie eerst op mijn harddisk staan. Hoezo
efficient?

> Gedecodeerd ziet het er totaal anders uit. Een paar pixels
> veranderen slechts in één 16 x 16 blokje. bewegen is dus het
> ergens anders plaatsen van je pixels. Wacht even: te
> voorspellen valt dat het blokje er dadelijk precies
> hetzelfde uitgaat zien, niet? Sla ik even op. Er is
> nauwelijk data. Het gaat om die paar pixels en hun plaats en
> kleur, intensiteit, maar gecodeerrd uiteeraard. Opnieuw dus
> niet de data die er nu heen gaat.

Ja. Zo werken dus vrijwel alle moderne grafische kaarten. Lees de technische
specs ervan maar eens na.
b.t.w.: desondanks gaan er bij het toten van een fimpje megabytes aan bitjes
heen en weer.

> Het is een lastige Martijn. Je wordt maar even gevraagt maar
> even alles te vergeten en opnieuw naar het probleem te
> kijken. De kern is je beeldbuis of de vervanger(s) ervan.

> Opeenvolgend, dat is wat Jan ook noemt. En nee, niet 30 keer
> per senconde. Pas als de pixel werkelijk wijzigd.

Enig idee hoe vaak dat wel is? Het gaat namelijk niet alleen om 'aan' of
'uit', maar ook om mijoenen kleurschakeringen. Als ik mijn hoofdje ietsjes
draai is de lichtval volledig anders en zorgt voor volledig andere kleuren.
En de exacte vorm van bijvoorbeeld het menselijke gezicht is verduiveld
moeilijk gecodeerd vast te leggen.

> Precies. Welke andere informatie heb je nodig voor de opbouw
> van je beeldscherm als alles aanwezig is?

Opnieuw: jij gaat er dus van uit dat alle te representeren informatie reeds
op mijn systeem aanwezig is. Laten we eens zeggen dat dat zo is. Hoeveel
films zijn er op de wereld in totaal uitgebracht? Vast wel meer dan 524.288
schat ik. Dat is namelijk het aantal mogelijke unieke "codes" dat je kunt
creëren met die 64 KB op dat chipkaartje van Sloot.

> In een 'database' toch wel.

Yep. Ik moet dus tevoren over de originele info beschikken....

> ZO simpel is het nu ook weer niet. :)
>
> Maar het gaat hier slechts om het 'beeld(en)' niet om de
> inhoud. De essentie van het plaatje/image/beeld waar het de
> (uit te wisselen) pixel informatie betreft. Die wordt
> gecodeerd en volgens de (informatie in de) sleutel
> gedecodeerd op je scherm gezet.

Wat is die 'essentie' volgens jou dan? En hoe zou een systeem die 'essentie'
in de eerste plaats kunnen herkennen en vervolgens coderen? Om maar weer op
de plaatjes van Hein en Joris terug te komen: die camera 'weet' niet dat
Hein en/of Joris er op staan: die legt alleen een patroon, een matrix van
lichte en donkere punten met verschillende kleuren vast.

> Jan Sloot heeft er ook een tijd over gedaan, en jij wilt het
> in één keer al helemaal willen begrijpen?

Hmm. Je gaat er blijkbaar van uit dat Sloot 'iets had', en dat je een vaag
idee hebt over wat dat was.

> Het gaat ook niet om de tijd, Martin.
>
> Het is zelfs niet uitgesloten dat het dit niet is.
> Maar ik ben nog steeds optimistisch.....

Zou ik blijven. Zonder optimisme geen verandering!
Ik zelf ben (hierover) uiterst sceptisch....

Martin Lentink