broncode

Martin Lentink martinlentink at D66GELDERLAND.NL
Mon Sep 27 17:04:39 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Henk Elegeert wrote:
<...>
> Hij maakt dus geen gebruik meer van nullen en ennen (data),
>  maar van pixel wijzigingen, en ja dan weer wel van nullen
> en enen, maar om het (beeld)scherm aan te sturen.
<...>

Wat zijn pixelwijzigingen anders dan data, 1en en 0en?
Waarom denk je dat die nVidia kaart van jou zoveel videomemory nodig heeft,
en zulke vette processoren om al die wijzigingen in pixels, inclusief hun
kleurendiepte en zo telkens te herberekenen?
Ik ben toch behoorlijk benieuwd hoe je wijzigingen in een beeld (per
definitie een matrix van horizontale X verticale resolutie X kleurendiepte)
over een draadje wilt sturen _zonder_ dataoverdracht, dus 1en en 0en....

Inderdaad gebeurt terwijl je dit leest op je computer niets anders,
aangestuurd door je grafische kaart, die weer wordt aangestuurd door je
videodriver die weer wordt aangestuurd door je besturingssysteem.
En bij het lezen van tekst is die Videokaart inderdaad niet zo belast. Maar
bij bewegende beelden. zoals games, en het tonen van filmpjes wordt die
kaart toch behoorlijk belast. En waarom? Omdat er mega veel bitjes, namelijk
pixelwijzigingen in jouw terminologie, moeten worden rondgepompt.

En in tegenstelling tot hetgeen Hein eerder dacht, nl. dat er wel niet
zoveel verschil zou zitten in een plaatje van Joris of een plaatje van Hein
is dat voor het op het beeldscherm zetten van die pixeltjes toch wel
degelijk het geval. Elke pixel moet een opdrachtje krijgen of ´ie aan of uit
moet, en vaak ook nog in welke intensiteit.
Voor het simpele beeldschermpje van de notebook waarop ik dit tik is alleen
al 3MB aan geheugen nodig om die beeldscherminformatie (de stand van die
pixeltjes) bij te houden, en dan praat ik over een statische situatie.
Alleen al het bewegen van mijn muis, en dus dat fraaie peiltje over het
scherm (in niet tevoren te voorspellen richting!) zorgt voor de noodzaak van
herberekening van die dataset (niet alles, toegegeven, maar daar houden
os/videodriver al rekening mee, niks nieuws).

Ik snap van je uiteenzetting werkelijk geen duvel. Immers het over de lijn
sturen van opdrachten tot wijziging van een bepaalde situatie x, levert, hoe
gecodeerd ook, dingen op als: zet nu de rechthoek van pixels op positie x,y
aan met kleur a en intensiteit b, enz. enz. enz En dat tenminste 30x per
seconde...

Ook die analogie van die ober die roept "35 voor 12" gaat niet op. In dat
geval is de originele informatie namelijk bij zowel zender als ontvanger
reeds aanwezig. Zowel Ober als kok weten heel goed wat er mee bedoeld wordt,
en zo niet dan kunnen ze dat in de menukaart/receptenboek opzoeken.
Bij een filmpje zal het als ik roep "The Matrix" wellicht bij een aantal
onmiddelijk in hun geest beelden oproepen van die film, daarmee heb ik die
fim nog niet op mijn schermpje.

Ik zal wel niet snappen allemaal, maar ja, ik heb nog maar 15 jaar in de
computerbusiness gezeten.

mvg

Martin Lentink