broncode

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Mon Sep 27 11:24:34 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Fritz, ik denk dat de moeite tevergeefs is.

Er zijn mensen die niet *buiten* de bestaande kaders kunnen denken (out
of the box), en agressief binnen de eigen muren blijven. Ieder die deze
muren bedreigt krijgt een klap.
Misschien is Sloots verhaal onwaar, misschien geniaal, maar wat het in
ieder geval oproept is een mindblow: ineens zie je een andere dimensie.
Een totaal nieuw concept van gegevens opslag en verwerking. Dat
fascineert, maar bedreigt kennelijk ook.
In het krampachtig vasthouden aan het begrip compressie zie ik het
symptoom. Alsof de ouderwetse autoproducent (assemblage-unit gericht op
één automobiel) tegen Ford zegt: en tóch werk net als ik maar sneller.
Nee zegt Ford, ik werk ánders. Nee, zegt de opponent: je werkt sneller,
en je kan wel zeggen dat je ànders werkt, maar ik zie slechts
tijdswinst, en dus werk je gewoonweg snèller.
Tja, tijdswinst is er inderdaad, maar wat de opponent *niet*  ziet is
dat het tottale proces van productie revolutionair is veranderd. Het
productieproces is opgedeeld in blokken en de productie-units richten
zich slechts op die blokken, die pas láter geassembleerd worden tot de
gehele automobiel.
Bij vooruitgang heb je dit soort botsingen altijd, ze behoren tot de
folklore, dus kijk ik liefdevol naar de tegenstribbelende Erikken in de
wereld.
Ze geven veranderingsprocessen de nodige wrijvingswarmte :-)