Huiswerk voor Hein

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Mon Sep 27 02:02:40 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Henk van Lingen wrote:

> "Couscous met frieten" was een paar jaar geleden een boekske van een
> Marokkaanse wethouder uit Antwerpen. Ik heb zelf ook liever kip.

Dat is een hele opluchting voor me.

> Dat komt omdat je je huiswerk niet hebt gedaan :-)

Omdat of doordat?
Los van deze taalkunde: wat is een visie over identiteit? Bedoel je een
visie óp identiteit, of een opvatting óver identiteit? Of heb je het
over een sociologische beschijving van cultuur en identiteit? Welnu,
sociologen volgen meestal Emile Durkheim, die o.a. het vraagstuk
onderzocht hoe een menselijke gemeenschap bijeen gehouden wordt. Religie
speelt een belangrijke rol als bindmiddel. Als gemeenschappelijke
waarden verdwijnen, zei hij, dan ontstaat 'anomie", en die leidt,
verrassenderwijs, tot een hoog suicide-cijfer.

> Met niet-generiek beleid wordt o.a. het subsidiecircus bedoeld waarmee
> allerlei bezigheden en organisaties van velerlei zgn. minderheden van
> staatswege werden bekostigd.

Deze doelgroepen waren en zijn niet "zgn" minderheden, maar zijn
daadwerkelijke minderheden. En het is in het geheel niet zo slecht
geweest dat Turkse vrouwen subsidie kregen om een cursus "bandenplakken
voor allochtonen" te volgen. Ze kwamen de deur weer eens uit en
integreerden in een oerHollands fenomeen: de lekke band (ik heb een keer
een Marokkaanse vrouw letterlijk "godverdomme' horen mompelen toen haar
achterband leegliep..."goed geïntegreerd", dacht ik meteen).

Taalachterstand is inderdaad een probleempje, en losbandige
Marokkaantjes kunnen inderdaad overlast veroorzaken. Maar het
populistische schande- geroep raakt kant noch wal. Gewoon de wet
toepassen, hard optreden tegen criminaliteit (zonder onderscheids des
persoons) en aantrekkelijke, toegankelijke taalcursussen aanbieden.
Lijkt me allemaal niet zo vreselijk ingewikkeld.