(Im)migratie in Nederland, een lesje

Henk Vreekamp vreekamp at KNOWARE.NL
Mon Sep 27 07:54:08 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ach, Hein,

Een geschiedenisboekje is uiteraard een interpretatie. Betere ware het als
je de primaire literatuur leest, kortom boeken en pamfletten uit die
keizerperiode. Ik moet nog de eerste belangrijke literatuurplaats zien
waarin een pleidooi voor veroveren staat gedrukt vanuit de optiek van de
Verlichting.

Kijk, Hitler motiveerde veel vanuit zijn beschavingsdenken, de
Encyclopedisten veronderstelden het. Maar juist Napoleon vormde een breuk,
een atavisme, in het revolutionair denken eind 18e eeuw. Curieus genoeg
vormde Haiti de aanleiding tot die breuk. Zwart en wit kwamen daar in
opstand vanuit de vrijheidsidealen, maar de revolutie eindigde daar in een
waar bloedbad tegen  de witten en dat had z'n weerslag op het (voormalig)
moederland. Van het Weense Congres 1814 dat de kolonieen onderling
verdeelde, weet ik te weinig. Maar van het laatste kan ik wel weer een
"beschavingsoffensief" vermoeden, hoewel men weer overal koningschappen
bevestigde - iets waar de Franse Revolutie oorspronkelijk een einde wilde
maken. Maar juist van de usurpator N. niet - na het lezen van enkele
biografieen, zo ertussendoor in de loop der jaren.

Maar ja, het is wel mode, bijv. om Hitler en Stalin over een kam te scheren
enz.

hv,u
--------