broncode

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Mon Sep 27 01:35:04 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Fritz van Rikxoort wrote:

> de theorie rond de broncode is dat met
> minder dan alle willekeurige theoretisch mogelijke beeldrepresentaties
> (opslag) en met "slim" gebruikmaken van herkenning van herhalingen ook in de
> tijd weergaven van samenhangende beelden gereproduceerd kunnen worden die
> niet merkbaar meer afwijken van andere weergaven met minder efficientere
> opslag- en reproductietechnieken.

Als we Sloot willen volgen dan is er sprake van een referentiegeheugen
en een blokgeheugen, een decodeerorgaan (voor het vergelijken van de
gegevens met in het referentiegeheugen opgeslagen gegevenswaarden), een
sleuteldecodeerorgaan en een datasleuteldecodeergeheugen die verbonden
is met een programmasleutel.
Sloot zegt zelf dat er geen sprake is van compressie (hoewel compressie
wel wordt toegepast, maar slechts ter ondersteuning van zijn systeem,
het is niet de techniek zelf. Sloot zegt efficiency-winst te hebben
uitgevonden).
Als buitenstaander heeft me dit gefrappeerd: we zijn inderdaad wel erg
inefficiënt bezig bij gegevensopslag, zelfs bij gecomprimeerde
gegevensopslag. Het is zoiets als de productie van auto's vóór Tailor.
Elke auto werd apart geassembeelrd. Totdat Ford (op basis van tailors
werk) efficiency ging toepassen: elke unit deed los van het geheel zijn
gestandaardiseerde werk ("lopende band") en daarmee kreeg je
megasprongen in de productie-efficiency.
Vergelijk dat met de opslag van films op een harde schijf. Stel je hebt
drie films op een harde schijf staan. Dat zijn enkele giga's per film,
dus je harde schijf staat snel vol. Maar kiojk eens naar al die films:
hoeveel overlap is er niet aan gegevens! Rood komt wel tienduizend keer
voor, en dat op elke aparte film! Hoevaak wordt niet dez'lfde algoritme,
dezelfde configuratie, dezelfe pixelstructuur opgeroepen? Hoeveel
efficienter zou het niet zijn om één referentiegeheugen te hebben en
elke "film" (which is een uniek decodeerorgaan) roept uit dit reservoir
de benodigde gegevens (in de vereiste orde) op?
Conclusie van Sloot:

1.Werkwijze voor het op efficiënte wijze opslaan van digitale gegevens,
waarbij de gegevens elk een aftelbaar aantal mogelijke waarden kunnen
aannemen, waarbij de werkwijze de volgende stappen omvat;
•het in een geheugen opslaan van alle mogelijke waarden;
•het verdelen van de gegevens in gedeelten van vooraf bepaalde aantallen
   gegevens;
•het opslaan van een blokgegevenswaarde van het gedeelte van de
gegevens, welke blokgegevenswaarde is samengesteld uit de
gegevenswaarden van elk van de gegevens en de positie binnen een of meer
gedeelten; en
•het toekennen van een volgnummer aan elk van de opgeslagen
gegevensgedeelten.

2.Werkwijze volgens conclusie l, waarbij de gegevens pixelwaarden van
een beeld zijn, bijv. van 640 beeldregels, die elk 976 pixels omvatten,
en het beeld wordt verdeeld in blokken van bijv. 16 bij 16 pixels.
3.Werkwijze volgens conclusie 2, waarbij het beeld verder wordt verdeeld
in stroken van 64 blokken, waarbij een beeld 40 stroken omvat.
4.Werkwijze volgens conclusie 3, waarbij van elk beeld een digitale
waarde voor elk blok, alsmede voor elke strook wordt opgeslagen.
5.Inrichting voor het opslaan van digitale gegevens/ waarbij de gegevens
elk een aantal mogelijke waarden kunnen aannemen, waarbij de inrichting
omvat:
-een referentiegeheugen/ waarin alle mogelijke waarden van elk van de
gegevens is opgeslagen,
-een decodeerorgaan voor het vergelijken van de gegevens met in het
referentiegeheugen opgeslagen gegevenswaarden;
-een blokgeheugen voor het tijdelijk opslaan van een vooraf bepaald
aantal gegevens; en
-een sleutelcodeerorgaan voor het bepalen dat in alle gegevens of
gedeelten daarvan slechts één roaal 5 een gegevenswaarde wordt
opgeslagen, alsmede de positie daarvan.

6.Inrichting volgens conclusie 5, voorzien van een eerste geheugen voor
het opslaan van een blok van een beeld, bijv. bestaande uit 16 x 16
pixels; en een tweede 10 geheugen voor het opslaan van stroken van een
beeld, bijv. bestaande uit 64 blokken
7.Inrichting volgens conclusie 5 of 6 waarbij een werkwijze volgens één
of meer van de conclusies 1-4 wordt toegepast.
8.Systeem waarin een werkwijze volgens één of meer conclusies 1-4 wordt
toegepast, en of die een inrichting volgens conclusie 5, 6 of 7 omvat,
voorzien van een of meer gegevensdragers voor het opslaan van de
gegevens van alle data.