broncode

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Sat Sep 25 12:43:24 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Erik van den Muijzenberg wrote:

> Stel: ik geef honderd koks hetzelfde recept.
> Allemaal gaan ze aan de slag. Smaken de 100
> gerechten die het resultaat zijn allemaal hetzelfde?
> Nee.

Wacht even, je geeft een andere uitleg aan het begrip recept. Mijn
"recept" is een standaardhandeling in de keuken, of een
gestandaardiseerde serie van handelingen. Ingrediënten kan je ook
standaardiseren/coderen. De broncode wordt dan een slimme combinatie van
variatie en standaard: de codes sturen als het ware de
standaardhandelingen en standaard ingrediënten aan. De kok zelf geeft
"couleur locale"

> En hoe komt dat? Dat komt door informatieverlies.
>
> Dat komt doordat onze ingrediënten niet standaard
> zijn.

Percies. Maar ze kúnnen standaard gemaakt worden: suiker is suiker=1.
Bruine suiker =1a, bastaardsuiker=1b etc. Winst: het woord
bastaardsuiker=12 tekens, 1b=2 tekens, derhalve 1/6 winst.
"Bastaardsuiker in een kom doen"= 1bgh, dat is een winst van 24/4, zes
keer zo compacte informatie. Vooronderstelling is wel de afspraak dat
bastaardsuiker=1b, kom=g en doen=h (ik denk dat doen nog even
specifieker kan worden gedefinieerd, er zijn vele manieren van doen).

  Een term als 'voeg vijf eieren toe' is wel beknopt,
> maar niet exact. Want het ene ei is groter dan het andere
> en het ene ei smaakt anders dan het andere.

Die smaakverschillen zijn irrelevant want behoren tot het domein van de
eter, niet de kok. De grootte van het ei valt wel te coderen, die is
namelijk al gestandaardiseerd in cijfers (door de pluiveehouderij) .

> En termen als 'voeg een snufje zout toe', of 'roer tot
> een gladde massa is ontstaan' geven ook niet exact
> weer wat er wordt bedoeld, maar laten een deel van de
> interpretatie aan de kok over.

Des te mooier. Maar een snufje zout toevoegen kan wel degelijk worden
gecodeerd. Zout=7, indoen (zoals bij de suiker)=g, snufje (=beetje, =
"kleine hoeveelheid", het woord "snufje" is een modaliteit van "een
kleine hoeveelheid")=x. Dus 7gx. Tel uit je winst.

Doet me denken aan een grapje (mag ik?).
De internationale bond van grappenvertellers had álle grappen gecodeerd
en een nummer gegeven. Op het congres in Monaco kwam een aantal
grappenvertellers op het podium aan bod. Frankrijk eerst. "Nummer 345",
groot gelach. Volgende: "Nummer 678", bulderend gelach uit de zaal.
"Nummer 231", iets minder gelach, kennelijk niet zo'n leuke.
Affijn, na een hele serie komt Nederland aan de beurt, en Sam beklimt
het podium: "Nummer 567", de zaal ligt grinnikt. Sam denkt na, wacht
even, en zegt dan "Nummer 1869"....de zaal is even doodstil. Dan
explodeert de zaal van het lachen, de muren schudden en ieder heeft
tranen in de ogen. Sam kijkt wat verbaasd rond, en vraagt aan iemand op
de eerste rij: "Waarom lachen jullie nu zo hard". De man vermant zich
even en zegt dan snikkend: *"Deze kenden we nog niet...".*