broncode

Sat Sep 25 12:34:53 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

On zaterdag, sep 25, 2004, at 10:51 Europe/Amsterdam, Fritz van
Rikxoort wrote:

> Precies, Hein,

Neenee. :-)

Jullie hebben allebei weinig van informatietheorie
begrepen, zoveel is duidelijk. ;-)

> Voorlopig communiceren computers ook bij beeld- en geluidopslag en
> weergave
> nog behoorlijk "dom", een beetje "compressie" per plaatje en geluidje,
> wij
> zelf communiceren zoals je best leuk beschrijft al veel "slimmer", we
> hoeven

We doen er ook een jaren of 20 over om het te leren! :-)

> niet steeds alles uit te leggen, aan een half woord genoeg, door
> conventies,
> wederzijds begrip, meer dan alleen de klank- en letter/woordconventies
> in de
> talen die onze hersenen leiten ontwikkelen.

Ja.
De machinerie die wij daarvoor gebruiken is toch wel
iets complexer dan een Pentium PC-tje en een harddisk. :-)

> Whatever de broncode precies is, het is op zijn minst een poging
> slimmer om
> te gaan met beeld en geluidinformatie dan beeldje voor beeldje en
> plaatje
> voor plaatje

Dat weet je niet. Allemaal speculatie.
Misschien was Sloot wel gewoon een oplichter.

> en alsof er geen zich zelfs willekeurig in de tijd herhalende
> patronen zouden zijn die we betekenis geven (in taal met rationele en
> emotionele begrippen en in beeld en geluid herkenbaar en niet van een
> digitaal verschillend beeld en geluid te onderscheiden).

Natuurlijk bestaan die patronen.
Kern van de zaak is dat het niet eenvoudig is om die
in 370Mb op te slaan op een zodanige wijze dat ze
via een simmpele sleutel van 8Kb of 1Kb weer kunnen
worden samengesteld tot natuurgetrouwe beelden.

> Kijk om je heen en luister en herinner je je, stel je voor dat je alles
> beeldje voor beeldje en geluidje voor geluidje tot in details opslaat,
> bewijs even dat dat exponentieel explodeert en dat we in ons bestaan
> en doen
> onmogelijk zijn. Stop met schilderen en zingen...

Nou nee, ik zou zeggen: schilder en zing vooral verder.

Als je maar niet de illusie koestert dat alles wat je
meemaakt exact wordt opgeslagen in je geheugen.
Daar is veel psychologisch onderzoek naar gedaan,
en de resultaten zijn ontluisterend.
Het geheugen is geen harddisk en geen Sloot-kastje.
Het is een soort atelier, waar op aanvraag een bepaald
beeld in elkaar wordt gezet. Verre van exact.

Je kunt mensen bijvoorbeeld wijsmaken dat ze op
televisie hebben gezien hoe de ElAl 747 zich in de
flats van de Bijlmer boorde, terwijl daarvan helemaal
geen televisiebeelden bestaan.

> Niet of het kan maar hoe we computers slimmer laten herkennen en sterk
> gereduceerd laten opslaan en verzenden en ontvangen (communiceren) en
> reproduceren (interpreteren) blijft de vraag. Dat er grenzen zijn is
> zeker,
> maar een simpel bewijs welke heb ik nog niet gezien.Wel flauwe,
> onjuiste
> veronderstellingen. Kennelijk samengaand met op de man (Pieper e.a.)
> spelend.

Hoe kun je dat nou zeggen Fritz?
Het is overduidelijk dat je de materie nauwelijks
begrijpt. Hoe kun *jij* dan stellen dat er sprake
is van onjuiste veronderstellingen?
Als er iets een onjuiste veronderstelling is, dan
toch wel je veronderstelling dat het Sloot-kastje
wel mogelijk is en dat er op de man wordt gespeeld.

> Is dat zo anders dan vroegere uitvinders met hun uitvindingen
> onvoorstelbaar
> en onmogelijk, waanzinnig achten??
> Kijken we nog steeds als holbewoners en zien we water branden?

Het verschil is dat we tegenwoordig gewoon kunnen rekenen aan een
voorgestelde oplossing en op basis daarvan kunnen zeggen: het heeft
geen zin om dit verder te onderzoeken, want de onderliggende methode
deugt niet.

Zo zijn er heel wat mensen geweest die geloof hebben gehecht aan
het bestaan van het perpetuum mobilae. Terwijl we nu weten dat
de achterliggende veronderstelling niet deugt.

Erik vdMb