broncode

Sat Sep 25 12:44:14 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

On zaterdag, sep 25, 2004, at 10:59 Europe/Amsterdam, Fritz van
Rikxoort wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Laat ik me beperken op te merken dat het refrein van een lied niet tig
> keer
> opgeslagen hoeft te worden

Nou Fritz, nu beledig je componisten en muzikanten
wel heel erg.
Als een lied bestaat uit coupletten en refreinen, dan
wil dat toch niet zeggen dat elke keer weer dezelfde
opname van het refrein achter een couplet wordt
geplakt? Dat is wel heel simpel van je gedacht hoor.

Ken je Vexations van Erik Satie? Dat is een heel kort
stukje voor piano, dat vervolgens 840 keer kan worden
herhaald. (Men is het er nog niet over eens of dat
ook de bedoeling was; Erik Satie maakte weleens een
grapje.)

Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat 840 keer
dezelfde opname kan worden herhaald; als een
pianist Vexations speelt, zullen de fragmenten toch
op minieme wijze afwijken.

Overigens: er is wel een manier om muziek op te
slaan op een wijze die lijkt op het Sloot-systeem.
Dat is MIDI (Musical Instrument Digital Interface).
http://nl.wikipedia.org/wiki/MIDI

Bij MIDI wordt geluid opgewekt door een synthesizer.
De MIDI-code bevat alleen de stuurcode voor de
synthesizer, dus het volume, de lengte van de toon,
de toonhoogte.

De synthesizer is dan de Slooot-engine van 370Mb,
en de MIDI-file is de Sloot-sleutel van 1 Kb.

MIDI-muziek klinkt erg houterig, omdat het niet
goed mogelijk is in het protocol ook allerlei
afwijkingen van de exacte maatvorm vast te
leggen (voorslag, naslag). Toch zijn de meeste
MIDI-files groter dan 1Kb.

> en dat niet de geluidsbox maar het speakerdeel
> zich analoog verplaatst om de lucht in trilling te brengen naar een
> volgende
> naastliggende stand (en niet een willekeurige zoals "het bewijs" van
> het
> tegendeel van de broncode veronderstelt)...

Nogmaals: het bewijs van de zwartwit films van
1 bit per beeld dient alleen maar om aan te geven
dat er geen vaste sleutellengte kan bestaan.

> niet alle details van elke stand hoeven perse opgeslagen, net als jij
> bij
> bewegend beeld helder beschrijft, slechts de verandering, en je
> beschrijft

Dat is een manier om video te comprimeren.
Maar je haalt op die manier geen factor
10 duizend bij compressie. Echt niet.

> mooi hoe evolutionair onze menselijke intelligentie meer zo werkt dan
> de
> huidige computertechnologie...

Ja, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat het
perpetuum mobilae toch bestaat, of dat het
toch mogelijk is goud te maken uit lood...

Erik vdMb