Turkije referendum

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Sat Sep 25 07:24:28 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Martin Lentink wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Henk Elegeert wrote:
> <knip>

> <knip>
>
> Nou, nee dus.

Onbegrijpelijk . . . .  daar gaat een kroonjuweel . . .

> Zoals ik al eerder memoreerde, en Bert bevestigde, is er in de Kamer geen
> spoor van een meerderheid om het tijdelijke karakter van de Tijdelijke
> referendumwet om te zetten in een definitief karakter, noch voor een
> referendumwet in zijn algemeenheid.

Wat je beschrijft is in hoge mate afhankelijk van het
inmiddels meer dan verziekt en stagnerende politieke systeem
dat sommigen nog steeds democratisch durven noemen.

Even uit het hoofd, maar dan heeft er ook geen evaluatie
plaatsgevonden, en noch minder een debat.

> En dus vervalt die wet per art 171
> ervan:
>
> "Inwerkingtreding.
> 1. Deze wet treedt in werking met ingang van de eerste dag van de vierde
> kalendermaand na de datum van uitgifte van het Staatsblad waarin zij wordt
> geplaatst, en vervalt met ingang van 1 januari 2005.
> 2. Ten aanzien van wetten en besluiten waarvoor op het tijdstip van het
> vervallen van deze wet de termijn voor het indienen van een inleidend
> verzoek tot het houden van een referendum is ingegaan, blijft het bepaalde
> in deze wet ook na dat tijdstip van kracht."

De inwerking zijn heeft ook pas zin als je de burger erbij
betrekt en niet op een afstand houdt zoals thans nog te doen
gebruikelijk is.

> Overigens ben ik niet geheel met Bert eens dat het al de LPF geweest zou
> zijn die de Tijdelijke referendumwet de das om heeft gedaan.

Desondanks, het standpunt van die lpf-er maakt duidelijk dat
ie geen waardig opvolger is van Fortuyn.

> De val van Balkenende I en de formatieonderhandelingen
> voor Balkenende II schiepen een geheel nieuwe situatie,
> waarin de fractie de omzetting van tijdelijk naar
> definitief best bedongen had kunnen hebben.

Je grijpt terug op het vermaledijdt systeem, maar in die
context heb je gelijk, vrees ik. D66 heeft zelf nagelaten er
een punt van te maken, begrijp ik je zo goed?

> Ze heeft ervoor gekozen dat niet te doen, zodat er mijns
> inziens wel degelijk materieel van een uitruil
> sprake was.

D66 die de eigen agenda (belofte aan de kiezer) verloochend?

Henk Elegeert