Huiswerk voor Hein

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Sat Sep 25 06:26:20 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ellen Vunderink wrote:
> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ellen,

> Ik heb het debat in Rotterdam, waar ik woon maar niet verschrikkelijk veel
> affiniteit mee heb, niet goed gevolgd.

Wellicht al een teken aan de wand?

Het gaat hierom:

http://www.amazigh.nl/aforum/index.php?topic=3759.0
www.AMAZIGH.nl/forum: Grootschalig Islam debat Rotterdam

"
Het gemeentebestuur van Rotterdam heeft vandaag (16
september 2004) het officiële startsein gegeven voor een
stadsdebat met als thema Islam en Integratie. Het College
van B&W wil stimuleren dat moslims met elkaar in gesprek
gaan, om een plaats in de Rotterdamse samenleving te vinden.
Anderzijds is het doel om de dialoog tussen islamieten en
andere bevolkingsgroepen op gang te brengen.

Het 'Rotterdam-debat; Islam en Integratie' vindt de komende
maanden plaats en is bedoeld voor alle inwoners. Het debat
past binnen het huidige collegeprogramma. Het is een
prioriteit van het stadsbestuur om sociale integratie tussen
mensen te bevorderen en te bereiken dat zij zich meer
verbonden voelen met de stad. Tevens wordt in het actieplan
'Rotterdam zet door' de mogelijkheid genoemd dat het College
een publiek debat over een belangrijke sociale kwestie
organiseert of stimuleert.

Volgens B&W is het tijd dat stadsbewoners met elkaar in
gesprek gaan over de onderwerpen Islam en integratie. De
Islam speelt een prominente rol in Rotterdam. De stad telt
inmiddels 80.000 moslims,  43 moskeeën, een universiteit en
vele scholen, winkels en bedrijven. Op het gebied van
integratie doen zich echter problemen voor.
Veel moslims zijn succesvol ingeburgerd en vervullen op
maatschappelijk gebied een belangrijke rol, maar andere
groepen zijn nog op zoek naar hun eigen identiteit in de
Rotterdamse samenleving. Ook de wederzijdse beeldvorming
tussen moslims en niet-moslims lijkt integratie te belemmeren.

Kwetsbaar opstellen
Met het Rotterdam-debat; Islam en Integratie wil het
gemeentebestuur knelpunten wegnemen die succesvolle
integratie in de weg staan. ,,We willen ons kwetsbaar
opstellen. Tot nu toe wordt het debat over deze zaken
onderhuids en in ieder geval ongestructureerd gevoerd. Dat
willen we anders'', aldus burgemeester Opstelten.
Uitgangspunt is een open en eerlijke dialoog. De religie
staat daarbij nadrukkelijk niet ter discussie. Het College
wil stimuleren dat burgers in Rotterdam in gesprek gaan en
elkaar beter leren begrijpen. ,,Wij vinden het belangrijk
dat mensen gaan praten over hun dagelijkse omgang met
elkaar, in hun rol als burger of als opvoeder. Dat ze gaan
zoeken naar wat hen bindt'', stelt wethouder Geluk
(Onderwijs en Integratie).

Moslims met elkaar in gesprek
Ter voorbereiding van het Rotterdam-debat zijn voor de zomer
25 'expertmeetings' gehouden. In deze bijeenkomsten met
vertegenwoordigers uit moslim- en niet-moslimkringen zijn de
belangrijkste thema's geselecteerd, die als belemmering voor
succesvolle integratie worden gezien. Genoemd zijn onder
meer de onderwerpen onderwijs, werk, waarden en normen, en
de positie van de vrouw.
Deze thema's komen aan de orde in een reeks interne
debatten, die vanaf deze maand plaatsvindt. Het College wil
eerst het debat in eigen kring stimuleren. Moslims gaan om
te beginnen met elkaar in gesprek, indien nodig in de eigen
taal. Vervolgens wordt een informatieronde gehouden, waarin
moslims en niet-moslims meer te weten komen over de Islam in
Rotterdam. In november zijn publieke stadsdebatten gepland
en het streven is om in het voorjaar van 2005 een
internationale conferentie te houden.

Breed draagvlak
Het Rotterdam-debat; Islam en Integratie geniet breed
draagvlak. Alle beoogde gesprekspartners in de stad werkten
mee aan de voorbereiding en zitten de komende maanden aan
tafel. Er is ook internationale belangstelling. Rotterdam
krijgt in de organisatie steun vanuit de herkomstlanden
Turkije, Marokko en het Emiraat Dubai. Ook tonen
buitenlandse media interesse.
"

> Wat ik er echter van heb gezien
> heeft mij (tot nu toe) niet geërgerd. Wat ergert jou?

Ergerlijk is dat politiek de rechtstaat veronachtzaamt.

Staat en kerk zijn op een dergelijke manier niet meer
gescheiden. Er is zelfs directe bemoeienis door een
stadsbestuur met een geloofsgemeenschap, en met de indirecte
  verwijzing dat het een het andere in de weg zou staan.

> Wat maakt het zo schandalig?

Dat het gemeente bestuur (college van B&W) zich aan  een
dergelijke onbewezen en ongegronde stelling overgeeft.

Daar beleid middels de gekozen weg voor uitdraagt en uitvoert.

Een overheid dient daar ver van weg te blijven. Ook een lokale.

De veronderstelling dat als moslims met elkaar in gesprek
zullen gaan daardoor ook een plaats in de Rotterdamse
samenleving zullen vinden, is volstrekte nonsens.
Die plaats bezetten ze al. Het gaat hen (B&W) kennelijk om
iets anders.

Tuurlijk, en begrijp me niet verkeerd, het is goed als
mensen met elkaar in gesprek zijn. Echter, als een overheid
dat stelt moet daar ook een duidelijke verifieerbare
grondslag voor zijn, en die is niet aanwezig anders dan in
de hoofden van de politici die tot deze maatregel zijn
gekomen. Hier wordt een overheids apparaat ingezet voor
doldwaze ideeën van enkelingen.

Als het college werkelijk wil dat zij zich meer verbonden
voelen met de stad, dient eerst maar te blijken dat zulks nu
niet het geval is.

En het is bovendien een flagrante leugen dat het
uitgangspunt is: een open en eerlijke dialoog. Immers dan
geldt niet een thema als "Islam en Integratie".

> NB
> Vorig jaar Kerst heb ik mij wel verschrikkelijk geergerd.

En juist in een tijd van verzoening .....

> Aan een campagne met foto's van een zwerver en mensen die
> hem voorbij liepen.

Het spookbeeld waar ieder van ons kan eindigen. Kabinet ASO
heeft ook een duit in het zakje gedaan.

> Daarbij de
> tekst: geef niet aan hem, geef om hem. Ds. Visser gaf zijn steun aan die
> campagne, de enige reden dat ik dacht dat ik het wellicht mishad, maar op
> mij kwam het over als een campagne die het laatste restje
> medemenselijkheid, mededogen en medeleven doodde.

Je werd op het verkeerde been gezet en tot nadenken
aangezet. Dat was goed gelukt. Met als belangrijkste
thema's; het laatste restje medemenselijkheid, mededogen en
medeleven.

Ellen, ook ik heb me hier eerder al druk gemaakt over het
lot dat velen van hen ondergaan, en als gevolg van wanbeleid
op landelijk en lokaal niveau. Zelfs rechtstreeks hier over
hun lot in Rotjeknor.

?We zitten op dezelfde golflengte ....

Henk Elegeert