Huiswerk voor Hein

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Thu Sep 23 19:25:40 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Henk van Lingen wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Enige jaren geleden schreef je hier ook al dat het multiculturalisme een
> feit is daar men cappuccino drinkt, nootmuskaat gebruikt en sokken draagt
> van peruaanse scheerwol. Welnu, ook ik eet inderdaad wel eens couscous met
> frieten, maar dat heeft met de zaak weinig te maken.

Nee, maar dat is wel een van de vruchten die het voortbrengt.

> Het multiculturalisme
> debat betreft een bepaalde politiek-filosofische danwel sociologische visie
> over identiteit.

Een bepaalde politiek-filosofische visie.

Maa die identiteit bestaat niet, die visie (helaas) wel.

Een 'sociologische visie' over identiteit binnen die
context? Kan ik me niet voorstellen.

> Voor multiculturalisten is identiteit een onveranderbaar
> gegevenen en dat heeft binnen de politiek geleid tot een sociale
> constructie van minderheidsgroepen waarvoor miljoenen zijn verspijkerd met
> niet-generiek beleid zonder dat dat de integratie een steek verder heeft
> gebracht.

Wel aan, en nu dan? Men heeft een pleister op een wonde
geplakt die er niet was, en bovendien in de hoop dat de
patient snel betere wordt. Kan het nog gekker?

> Dat er ook binnen de Islam vormen van zelfkritiek te vinden zijn is
> mooi.

Niets is menselijker dan zelfkritiek, maar op zichzelf nog
wel een kunst, een kunde.

> Maar zolang de criticasters uit eigen kring nog politiebeveiliging
> nodig hebben en door wat dan 'progressief Nederland' heet massaal
> worden afgebrand, is er nog een lange weg te gaan.

Of een ractie op stigmatiseren, waar niet mee te leven valt.

> Was progressief
> Nederland ook zo afkerig van Reve tijdens het beroemde ezelsproces?

Lijkt me niet echt vergelijkbaar.

> Die zaak leek mij een stuk beledigender dan een filmpje waarin een
> moslima zich gelijk Job bij Allah beklaagt over haar onrechtvaardig lot.

Kun je me eens uitleggen Henk, waarom dat zo zou zijn?

> Als je graag Scheffers opvattingen inzake de Islam bestrijdt, ga dan op
> het stuk in.  Als je graag het multiculturalisme verdedigt, prima.

Dat heeft ie nu precies gedaan. Die identiteit bestaat niet,
en gedragen met vele vele voorbeelden. Zelfs dat het geen
statisch gegeven is.

> Maar ga dan eerst eens je huiswerk doen. Henk Vreekamp
> heeft vast nog wel een
> leeswijzertje voor je :-)

Leg die hierboven maar neer. Mag Henk V ook doen. :)

Henk Elegeert