Subsidieland Nederland

Bart Meerdink bm_web at XS4ALL.NL
Thu Sep 23 18:41:16 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Even alle preconcepties over de bron van dit onderzoek opzij zettende
vind ik dit een geweldig mooi startpunt om minder effectief of zelfs
overbodig optreden aan te pakken.

De overheid geeft het geld van de belastingbetaler uit in plaats van dat
deze dat zelf kan, en dus moet noodzaak en effectiviteit grondig
aangetoond worden.

Bij subsidies is altijd sprake van inefficienties, dwz bureaucratie,
niet optimaal werkende prikkels en marktverstoring.

Daar waar de overheid door het scheppen van (informatie-)infrastructuur
en randvoorwaarden kan zorgen dat in Nederland op alle belangrijke
terreinen een prettig en vruchtbaar klimaat heerst zonder direct met
geld te gaan strooien (met alle bijkomende rompslomp) dan heeft dat
zonder meer de voorkeur.

Ook op het terrein van de ontwikkelingssamenwerking moet ik als
ondersteuner van bijv. de Novib toch toegeven dat de dubbele
subsidiering (aftrekpost vd belasting + subsidie naar rato van donaties)
het geld van de burger uitgeeft waar de burger dit zelf veel beter kan.

Zorg dat objectieve gegevens beschikbaar zijn over het effect van de
diverse organisaties en de mensen geven aan de hun meest aansprekende
doelen in de wetenschap dat dit op grond van valide informatie gebeurt
en dat het effect voortdurend in de gaten gehouden wordt.

Dus wat mij betreft: D66 pak dit serieus op!

Bart Meerdink