Huiswerk voor Hein

Mark Giebels mark at GIEBELS.ORG
Thu Sep 23 18:32:57 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

<-----Original Message----->
>From: Henk van Lingen

> Voor multiculturalisten is identiteit een onveranderbaar
> gegevenen en dat heeft binnen de politiek geleid tot een sociale
> constructie van minderheidsgroepen waarvoor miljoenen zijn verspijkerd
met
> niet-generiek beleid zonder dat dat de integratie een steek verder
heeft
> gebracht.

Maar Henk, dan heeft Hein toch een punt. Want dat is exact de
voortzetting van het poldermodel waarmee Nederland altijd de lieve vrede
tussen de verschillende culturen heeft proberen te bewaren. En
historisch gezien heeft Nederland een flinke prestatie neergezet als je
ziet hoe gemengd de Nederlandse samenleving was en is (gebleven), vooral
redenerend vanuit godsdienstverschillen en de daarbij horende
dogmatische levenswijzen.

Ik hou zelf helemaal niet van het idee van het poldermodel waarin
burgers worden genegeerd en zogenaamde vertegenwoordigers op een
tolerante wijze richting andere vertegenwoordigers afspraken maken, om
zo hun identiteit zoveel mogelijk te conserveren. In feite de kritiek
die Henk Elegeert uitte over dit onderwerp. Daar ben ik het helemaal mee
eens. Mensen zijn individueen en horen niet als onderdeel van een groep
te worden behandeld. Maar redenered vanuit de Nederlandse culturele
gewoonte om conflicten op deze wijze niet te laten escaleren, is het wel
begrijpelijk. En het lijkt me dan ook nogal arrogant van 'de
Schefferianen', wie dat dan ook mogen zijn, om te beweren dat die
richtng tot mislukken is gedoemd.

Overigens vond ik het geposte verhaal van Scheffer niet zo
wereldschokkend. Mijn visie op de islam is er niet anders door geworden.
Wel vraag ik me af wat er het voordeel van is als mensen van een andere
cultuur zo denigrerend over de Islam praten. De nadelen ervan zijn
evident. Ik hou meer van zelfkritiek en het bieden van een platform
daarvoor.

Groeten,
Mark Giebels