"Et Tu Paulus..." --> "Et toi Paul"

HESSE Eelco EHesse at EUROPARL.EU.INT
Wed Sep 15 09:44:39 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

-----Original Message-----
From: owner-d66 at nic.surfnet.nl [mailto:owner-d66 at nic.surfnet.nl] On Behalf Of Henk Vreekamp
Sent: Tuesday, September 14, 2004 08:08
To: Henk van Lingen
Cc: D66 at nic.surfnet.nl
Subject: Re: "Et Tu Paulus..." --> "Et toi Paul"

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Gode zij dank,

Je haalt de gymnasiasten er zo uit.

hv,u
-------

t 23:16 13-9-04 +0200, you wrote:
>REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

>Nee hoor, dat niet. Het is niet geheel duidelijk maar toch een van deze
>twee:
>
>Tu quoque, Brute, fili mi
>
>of
>
>Et tu, Brute
>
>Door de naamwisseling vat je hoop ik meteen de bron.
>
>Uw scheefgeaarde nihilist,
>--
>|  (o-  Henk van Lingen                       Utrecht, The Netherlands |
> [...]

Afmelden: stuur een email naar LISTSERV at nic.surfnet.nl met in het tekstveld alleen: SIGNOFF D66 Het on-line archief is te vinden op: http://listserv.surfnet.nl/archives/d66.html
Laat ik mij als classicus in dit dispuut mengen: zou de vocativus niet gebruikt moeten worden: Paule ? Verder is het citaat: Caesar tegen pleegzoon en couppleger Brutus: Et tu, Brute...(hij zou het zelfs chique in het Grieks hebben gezegd). Dat Hein Paulus noemt, zou er op wijzen dat hij inderdad uit een geslacht van vrijzinnig protestantse dominees stamt, maar op het Gymnasium Haganum doceerde (jaren 60 en 70) een classica mevrouw Westrouwen van Meeteren. Als ik nu de naam maar goed schrijf, maar ik heb ook nog wel iets anders te doen. De klassieke auteurs zijn in dit tijdsgewricht van het Imperium Americanum misschien wel weer een beetje relevant, maar de gymnasiale traditie (Citeren om te laten zien dat je niet van de straat komt) is (hopelijk) echt voorbij. Dixi, Eelco(al lang niet meer werkzaam op vakgebied).