Roken in de horeca

Henk van Lingen henk at VANLINGEN.NET
Tue Sep 14 19:39:57 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

On Tue, Sep 14, 2004 at 10:14:04AM -0700, Mark Giebels wrote:

> Nee Henk, zo verander je geen culturele perceptie, en dat is de oorzaak
> van de weerstand tegen verandering.
>
> Die voorgestelde landelijke proef kan een democratisch draagvlak
> creeeren voor een rookverbod en dat is mijn doel. Net als dat er nu vele
> niet-rokers zijn in Nederland die roken bij het horecabezoek horen
> vinden, zullen er dan vele rokers zijn die roken niet (meer) bij een
> horecabezoek zullen horen vinden. Dat is mijn overtuiging en vandaar de
> voorgestelde proef.

Er is zoveel perceptie, dat alleen is voor mij niet voldoende reden
om iets te moeten veranderen. De ideale situatie zou zijn wanneer de
helft van de kroegen rookvrij zou zijn en de andere helft niet (of
naar rato #rokers, dat doet er even niet toe) en wanneer dat dan
rendabel zou zijn voor de uitbaters. Dan kan iedereen zelf kiezen
en hoeft er helemaal geen democratisch draagvlak voor een rookverbod
gecreerd te worden. Elk verbod waar je zonder kan is er een teveel. Het
probleem is dat er geen uitbater is die de eerste wil zijn uit angst
voor zelfmoord.
En voor jou en mij is een half jaar wellicht een korte periode, en wij
kunnen sowieso van de rokertjes afblijven en komen niet zo vaak in
de kroeg. Maar voor Jan Kansloos uit Sterrenwijk hier, die elke avond
met z'n shag op stap is, is een half jaar erg lang.

Groeten,
--
|  (o-  Henk van Lingen                       Utrecht, The Netherlands |
|  /\                                       http://henk.vanlingen.net/ |