Roken in de horeca

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Tue Sep 14 19:49:53 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Mark Giebels wrote:
> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Jongens, ik wist al dat een rookverbod in de horeca de haren overeind
> doen staan bij velen in Nederland, maar zelfs het voorstellen van een
> testperiode van een half jaar is dus zelfs al aanleiding voor
> verontwaardigde reacties.

Ja, een wat al te theoretische benadering, en ver weg van
elke realiteit . . . .

Kijk, ik ben ook anti-roken -zelf al jaren niet meer- maar
nog geen reden om het probleem blind te gaan benaderen,
temeer daar de genoemde sector het sowieso al moeilijk heeft.

> Roken in de horeca is zo ingebakken in de Nederlandse cultuur dat het
> zonder ervaringsverandering momenteel niet met instemming van de
> overgrote meerderheid zal worden opgelost.

Onzin natuurlijk, want als er nog meer verdwijnen dan nu al
het geval is, en die het loodje leggen heb je starks geen
gelegenheden meer over. Doel bereikt, hulverlener overleden.

'Patient' zoekt vertier wel elders waar wel gerookt kan
worden, desnoods op eigen gelegenheid en nader uit te zoeken
plaats. Whatever!!! Een parkeerplaats hier, of een afgelegen
schuur daar. Kratje bier of beter, en muziek bij de hand
hoor -in de auto, deurtjes en laadklep open en hoppa-, en
waarvoor elders over milieuregels gelden. Geluidoverlast,
ach even. Gaan ze gewoon elders.

Laat die Giebels maar leuteren over 'milieumaatregelen' en
'bijstellen van de culturele perceptie van roken'. ;)

Ik hoop maar dat ie/je op tijd wakker wordt. :)

> Het is net als met het recht
> op het dragen van wapens in de VS.

Ohh, dat is dan toch nieuw voor me.

> Sinds vandaag mag ik weer lekker in
> het rondschieten met mijn AK47.

En, bij je volle verstand? :)

> Men weet niet beter hier en dus houdt men vast aan het
> geloof dat het bezit van wapens de wereld om hen heen
> veiliger maakt.

We hebben hier een minister die denkt dat als *hij* over het
terrorisme gaat het hier veel veiliger wordt.

> In Nederland en de rest van Europa is men zo gewend te kunnen roken in
> cafes en restaurants dat velen het zien als onderdeel van het
> horecabezoek en het koppelen aan de 'gezelligheid' ervan. Dat begrijp ik
> best, maar het is niet gebaseerd op enige rationele argumentatie.

Nee, maar als dat het enige is wat telt zijn we snel klaar.

> In tegendeel, mijn ervaring na drie jaar Californie is
> dat het horecabezoek veel prettiger
> is als je verzekerd bent van rookvrije ruimtes.

Daar wil men hier ook wat mee gaan doen die rookvrije ruimtes.

> Dat zeg
> ik inderdaad als niet-roker, maar interessant genoeg zijn bijna alle
> collega's van mij (vooral Duitsters) en aan- en aflopende stagiaires
> (die hier een half jaar tot een jaar blijven) die verstokte rookers zijn
> (of waren!) het daar mee eens.

De vraag is of dat zo blijft als die genoemde gelegenheden
inmiddels verdwenen zijn.

> Bijna iedereen ziet het terugkeren naar
> de rokerige cafe's en restraurants als een van de grootste nadelen van
> het teruggaan naar Europa. Ja, ook de rokers!

Nee, dat snap ik.

> Vandaar mijn overtuiging dat die test van een half jaar wonderen kan
> verrichten in het bijstellen van de culturele perceptie van roken in de
> horeca.

Je overtuiging snijdt geen hout als dat ook het verdwijnen
van de horeca betekent.

> Veder krijg ik het verwijt van paternalisme. Kan zijn, maar dat is dan
> iedere wetgeving waarin een verbod wordt uitgeschreven.

Je snapt het niet. Kom eens terug voor een paar weken. Proef
de sfeer weer eens in dit land.

> Die proef is om mensen wakker te schudden.

Die zijn wakker, maar hebben andere *belangrijker zaken* aan
het hoofd.

Henk Elegeert