Roken in de horeca

Henk van Lingen henk at VANLINGEN.NET
Tue Sep 14 19:12:49 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

On Tue, Sep 14, 2004 at 09:19:37AM -0700, Mark Giebels wrote:

> vind het dan ook bijna onvoorstelbaar als ik lees dat Henk schrijft dat
> een cara-patient niet zoveel aan een cafe heeft (en een restaurant, neem
> ik aan).

Ik neem aan dat er voldoende restaurants zijn waarin zich ruime
rookvrije ruimtes bevinden om niet alleen de kleine groep carapatienten
maar ook de overige rookaanstootnemers te voorzien. Daar is immers
vraag naar. Ik probeerde maar aan te geven dat je niet elke
onrechtvaardigheid van moeder natuur kunt wegpoetsen met beleid zonder
het gevaar in draconische maatregelen te vervallen.

> Die proef is om mensen wakker te schudden. Kost niets, is maar van korte
> duur en kan het probleem wel eens oplossen op een manier die voor bijna

Wie weet, maar het lijkt me een merkwaardige weg om als 'proef' een
massaal verbod uit te vaardigen en pas daarna een referendum te houden.
Als je dan een proef wilt, zoek in elke redelijk grote plaats een
paar cafe's die een jaar rookvrij willen zijn. Je garandeert ze de
teruggang in omzet te vergoeden (uit de accijnzen natuurlijk), anders
krijg je geen kandidaten. Als jij gelijk hebt hoeft er geen cent bij
en maken ze zelfs meer winst.

Groeten,
--
|  (o-  Henk van Lingen                       Utrecht, The Netherlands |
|  /\                                       http://henk.vanlingen.net/ |