Et Tu Paulus...

Henk van Lingen henk at VANLINGEN.NET
Mon Sep 13 16:17:35 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

On Mon, Sep 13, 2004 at 04:05:21PM +0200, Hein WvM wrote:

> Ja , vandaag, Trouw.

Aha, komende zaterdag (was ik bijna tevergeefs naar de kiosk gegaan :-))

http://www.trouw.nl/nieuwsenachtergronden/artikelen/1094969702735.html :

Abel Herzberglezing / Terrorisme vergt robuust antwoord
van onze verslaggever
2004-09-13

AMSTERDAM - De onderschatting van het terrorisme in naam van de islam
vormt een grotere bedreiging voor de open samenleving dan de beperkingen
van de privacy. Met die stelling reageerde publicist Paul Scheffer
gisteren, tijdens de Abel Herz berglezing, op de kritiek op de
kabinetsmaatregelen tegen terreur. ,,Een onveilige samenleving is
uiteindelijk ook onvrij.''

Scheffer erkent dat regeringen hun toevlucht moeten nemen tot middelen die
haaks staan op de beginselen van vrijheid. Maar de terreurdreiging vraagt
om een robuust antwoord, juist omwille van het behoud van een open,
liberale samenleving. Dat antwoord zou ook van de moslims moeten komen.
,,Zoals het geweld van de kruisvaarders bij de katholieke kerk hoort, zo
hoort het terrorisme van de fundamentalisten bij de islam.''

Hij betreurt het dat er onder moslims nog 'geen breed gedragen engagement'
tegen terrorisme is. Het gaat hem niet om de vraag of moslims zich mede
schuldig moeten voelen, maar om de erkenning dat zij een bijzondere
verantwoordelijkheid dragen omdat er niet aan valt te ontkomen dat ,,de
aanslagen in New York, Madrid en Breslan voor altijd deel zijn geworden
van de geschiedenis van de islam''.

Scheffer sprak daags na de herdenking van de aanslagen in New York en
Washington, drie jaar geleden. De Abel Herzberglezing werd voor de
vijftiende keer gehouden in het Amsterdamse debatcentrum De Rode Hoed in
samenwerking met dagblad Trouw. Scheffer, publicist en inmiddels
hoogleraar grootstedelijke problematiek aan de Universiteit van Amsterdam,
verklaarde ruim vier jaar geleden in een veel geciteerd essay in NRC
Handelsblad de idealen van de multiculturele samenleving failliet. Hij zag
een tweedeling ontstaan tussen allochtonen en autochtonen, mede door de
ontkenning dat de islam een struikelblok is in de integratie.

Daarover toont Scheffer zich nu niet optimistischer. Hij bepleit
verheviging van het debat om te ,,zoeken naar een nieuw vergelijk: een
islam die zichzelf verstaat als spirituele beweging, die de gelovigen wil
inspireren en niet wil dwingen in hun dagelijks doen en denken, een islam
die zich verzoent met de essentie van de liberale rechtsstaat''.

De lezing van Paul Scheffer wordt zaterdag gepubliceerd in de bijlage
Letter en Geest

--
|  (o-  Henk van Lingen                       Utrecht, The Netherlands |
|  /\                                       http://henk.vanlingen.net/ |